Do Urzędu Miejskiego wpłynęła odpowiedź na pismo burmistrza z 23 listopada od Fundacji Era Parowozów, dotyczące pozyskania przez miasto Chojnice od PKP Cargo lokomotywy parowej TY2 1387. W liście tym Fundacja przedstawiła dwie możliwości uzyskania parowozu:
Sposób 1 – sprzedaż parowozu miastu.
Lokomotywa zostałaby sprzedana miastu po oszacowaniu jej wartości jako złom i dodaniu do tego marży w wysokości 10 proc., co stanowiłoby w przybliżeniu ok. 150 tys. zł netto. Także na koszt miasta lokomotywę przygotowano by do transportu i dostarczono na wskazane miejsce.
Sposób 2 – wypożyczenie parowozu na drodze wieloletniej umowy najmu do pełnienia funkcji eksponatu.
Umowa ta wiązałaby się również z innymi obowiązkami jak:
- pokrycie kosztów przygotowania parowozu przez PKP Cargo do transportu oraz zagwarantowanie pokrycia kosztów przewiezienia go po zakończeniu umowy najmu,
- pokrycie kosztów profesjonalnej renowacji i regularnego przekazywania środków na stałą konserwację,
- wnoszenie raz na kwartał opłaty na rzecz PKP Cargo z tytułu najmu parowozu.
W uznaniu burmistrza Arseniusza Finstera, treść pisma jest niezrozumiała, ponieważ miasto zamierzało przejąć parowóz w formie darowizny. Po uzyskaniu odpowiednich środków z Unii Europejskiej „TYmek” zostałby odrestaurowany, a następnie pełniłby funkcję miejskiego eksponatu. Propozycje przedstawione przez Fundację są dla miasta niekorzystne i skutkują odłożeniem tematu „na później”.
Irmina Łysakowska