Budowa Obwodnicy Miasta Chojnice
Inwestor zadania – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku
Nadzór Inwestorski – DHV polska Sp. z o.o.
Projekt – Konsorcjum firm Lafrentz-Polska Sp. z o.o. i Dromost Zakład Projektowania.
Wykonawca zadania – Budimex Dromex S.A.
Koszt inwestycji – ok. 201,1 mln zł
- dokumentacja, wykupy gruntów, nadzór autorski, nadzór archeologiczny – 18.683,3 tys. zł
- roboty budowlane – 176.900 tys. zł
- nadzór inwestorski – 5.516,7 tys. zł
Okres realizacji – 09.10.2006 – 10.11.2008
Działania prowadzone w związku z rozpoczęciem realizacji budowy w ciągu drogi krajowej nr 22 chojnickiej obwodnicy podejmowano są już od 2003 r.
Inwestycja została przyjęta do realizacji w ramach "Strategii przebudowy głównych dróg krajowych w Polsce w latach 2003 – 2013".
Droga nr 22, historycznie od średniowiecza zwana via marchionis, jest niezwykle ważnym szlakiem komunikacyjnym na trasie pomiędzy Europą zachodnią, a wschodnimi rubieżami Unii Europejskiej. Tędy wiedzie najkrótsza droga z Berlina do Gdańska, Elbląga, Królewca, Wilna, Rygi i Tallina. Rozwój gospodarczy Pomorza powoduje, iż droga nr 22 ciągle zyskuje na znaczeniu jako droga tranzytowa. Jednym z największych miast na trasie jej przebiegu są Chojnice. Dzięki budowie obwodnicy zwiększono jej przepustowość.
POŁOŻENIE
Droga obwodowa położona jest w województwie pomorskim i przebiega na południe, wschód i zachód od miasta Chojnice. Pod względem administracyjnym biegnie przez tereny należące do:
- gminy Człuchów – w zachodniej części,
- miasta Chojnice – w środkowej części,
- gminy Chojnice – w środkowo-wschodniej części.
W swym przebiegu obwodnica przecina następujące połączenia drogowe:
- dwie drogi wojewódzkie: nr 212 i nr 240,
- trzy drogi powiatowe,
- dwie drogi gminne.
Ponadto trasa przecina 4 istniejące linie kolejowe.
FUNKCJA OBWODNICY W SIECI DRÓG KRAJOWYCH:
Obecna droga krajowa nr 22 jest jedną z dróg w podstawowej sieci drogowej w Polsce, a w przyszłości będzie także jednym z ważniejszych połączeń zarówno w sieci dróg o znaczeniu krajowym jak i międzynarodowym – jako dojazd do przejścia granicznego z Obwodem Kaliningradzkim. To droga z pewnością o dużej randze gospodarczej, a jej atrakcyjne turystycznie położenie podnosi znaczenie dla sezonowego ruchu turystycznego.
CEL INWESTYCJI
Droga nr 22 tworzy ważne powiązanie tranzytowe od granicy z Niemcami do Obwodu Kaliningradzkiego. Średnioroczne dobowe natężenie ruchu na drodze nr 22 przebiegającej przez Chojnice wynosi 22 tys. pojazdów rzeczywistych na dobę. Przy istniejącym zagospodarowaniu miasta i układzie transportowym stanowiło to znaczną uciążliwość zarówno dla podróżujących jak i dla mieszkańców miasta, co było szczególnie odczuwalne w sezonie turystycznym.
Zasadniczym celem inwestycji jest znacząca poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja drogi obwodowej umożliwia skierowanie znacznej części uciążliwego ruchu tranzytowego poza granice miasta. Na obszarze miejskim realizacja inwestycji wpływa bezpośrednio na:
- znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach położonych w centrum miasta,
- zmniejszenie emisji komunikacyjnych zanieczyszczeń powietrza i hałasu i związanych z nimi uciążliwości,
- poprawę warunków życia i wypoczynku mieszkańców centrum miejskiego,
- zmniejszenie ryzyka zagrożenia życia i zdrowia ludności mogącego powstać w wyniku kolizji i awarii komunikacyjnych.
TRASA
Trasę obwodnicy o długości ok. 14 km podzielić można na 3 odcinki:
I odcinek – włączenie do drogi krajowej nr 22 od strony Człuchowa do skrzyżowania
z drogą wojewódzką nr 212 Bytów – Chojnice – Zamarte;
II odcinek – od skrzyżowania z drogą nr 212 do skrzyżowania z drogą wojewódzką
nr 240 Chojnice – Tuchola – Świecie;
III odcinek – od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 240 Chojnice – Tuchola – Świecie do włączenia do istniejącej drogi w kierunku Elbląga.
PARAMETRY DROGI – DANE TECHNICZNE:
Obwodnica ma długość 14,149 km. Zaprojektowano ją tak, aby skrzyżowania i węzły drogowe z drogami publicznymi (węzeł Chojnaty i Lipienie), łączyły się z istniejącą siecią drogową. Ze względu na ograniczoną dostępność terenów przyległych do obwodnicy, zbudowano 19 dróg dojazdowych, które zapewnią skomunikowanie terenów przyległych do obwodnicy oraz umożliwią dojazd służb utrzymaniowych do zbiorników osadowo-retencyjnych.
Obwodnica jest droga klasy GP (główna trasa ruchu przyspieszonego) o nośności 115 kN/oś.Skrajnia pionowa dla wszystkich obiektów mostowych nad Obwodnicą wynosi min. 4,7 m. Z uwagi na przekrój drogi, trasę zasadniczą podzielono na trzy odcinki:
- odcinek Nieżywięć – Chojnaty: jedna jezdnia o szerokości 7 m – 2 pasy ruchu szerokości po 3,5 m, pobocza utwardzone szerokości 1,5 m.
- odcinek Chojnaty – Lipienice: odcinek dwujezdniowy, każda jezdnia o szerokości 7 m, po 2 pasy ruchu w każdym kierunku z bitumicznymi poboczami szerokości 2 m, pas dzielący szerokości 4,5 m.
- odcinek Lipienie – Pawłowo: jedna jezdnia o 3 pasach ruchu, każdy pas ruchu o szerokości 3,5 m (2 pasy w kierunku Chojnic, jeden w kierunku Starogardu Gdańskiego).
ZAKRES ROBÓT
Budowa Obwodnicy Miasta Chojnice w ciągu drogi krajowej nr 22 obejmuje:
- likwidację kolizji z urządzeniami obcymi,
- roboty ziemne 520.000 m³ wykopów, 807.000 m³ nasypów,
- ułożenie nawierzchni trasy głównej – 146.000 ton mas bitumicznych,
- budowę 8 obiektów mostowych nad i w ciągu obwodnicy – w tym jednego przejścia dla zwierząt i 2 węzłów drogowych,
- przebudowę jezdni dróg bocznych krzyżujących się z obwodnicą,
- przebudowę istniejącej drogi krajowej na włączeniach,
- budowę dróg dojazdowych,
- budowę kanalizacji deszczowej,
- budowę 12 zbiorników osadowo-retencyjnych,
- przebudowę istniejących i budowę nowych przepustów pod jezdnią główną, łącznicami, drogami bocznymi i dojazdowymi – łącznie 45 sztuk, w tym 1 przepust pełniący funkcję przejścia dla zwierząt,
- budowę oświetlenia ulicznego na skrzyżowaniach,
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
PRZESŁANKI PRZYJĘCIA
- Jako uzasadnienie budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22 należy przytoczyć prognozę wzrostu ciężkiego ruchu samochodowego, zwłaszcza tranzytowego, w tym również międzynarodowego.
- Brak realizacji obwodnicy oznaczałby całkowite zablokowanie centrum Chojnic, intensywny wzrost przewozów towarowych przez miasto, znaczny wzrost poziomu emitowanego hałasu, wzrost emisji szkodliwych składników spalin i tym samym znaczne skażenie powietrza atmosferycznego, które zagrażałoby zdrowiu i życiu mieszkańców miasta.
- Obwodnica to południowe obejście terenów miejskich. Konieczność jej realizacji wiąże się przede wszystkim z dużym rozwojem miasta związanym z zapoczątkowanymi przez Burmistrza Arseniusza Finstera działaniami prorozwojowymi, takimi jak: modernizacja centralnej części miasta, oddanie do użytku Parku Wodnego, otwarcie Wszechnicy Chojnickiej, restauracja Bazyliki Mniejszej, funkcjonowanie zmodernizowanego stadionu miejskiego, czy działaniami na rzecz pozyskania nowych inwestorów zewnętrznych poprzez np. doprowadzenie do utworzenia w sąsiedztwie z miastem filii Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
- Powstanie obwodnicy związane jest też z prognozowanym szybkim wyczerpaniem przepustowości na odcinku ulic położonych w ciągu istniejącego przebiegu drogi krajowej przez miasto, która biegnie ulicami: Człuchowską, Sukienników i Gdańską.
Obwodnica Chojnic zapewni bezpieczny i wygodny przejazd odcinkiem drogi krajowej, stanowiącej znaczący korytarz międzynarodowy Kaliningrad – UE, spełniającej wszelkie wymagania techniczne i funkcjonalne stawiane tego rodzaju drogom.
Uroczystość rozpoczęcia prac:
|
|
|
|
Budowa obwodnicy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uroczystość otwarcia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zobacz więcej zdjęć:










































