Zakończone zostały prace projektowe chojnickiej obwodnicy. Rozpoczęto natomiast działania, które mają doprowadzić do wydania przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej upewniającą Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że inwestycja rozpocznie się w roku 2005.
Na działania prowadzące do wydania decyzji lokalizacyjnej składają się: wykonanie przez geodetów podziałów geodezyjnych gruntów oraz wykup ziem przez skarb państwa. Jednak zanim rozpoczną się prace geodezyjne do rąk właścicieli nieruchomości trafi pismo wyjaśniające od dyrektora GDDPiA – Franciszka Rogowicza. W dalszej kolejności odbędzie się cykl spotkań władz samorządów oraz dyrektora Rogowicza z właścicielami nieruchomości.
W piątek w starostwie odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział radni, sołtysi, wójtowie, geodeci oraz dyrektor firmy realizującej inwestycję.
Spotkania te są korzystne dla obu stron. Właściciele nieruchomości dowiadują się o czekających ich zmianach, a realizatorzy zadania spokojnie i bez przeszkód przeprowadzają dalsze prace.
Wszyscy właściciele gruntów leżących na linii przebiegu obwodnicy otrzymają najpierw pismo informacyjne, a później będą mogli wziąć udział w spotkaniu z władzami i realizatorami zadania. Po zmierzeniu ziem przez geodetów poinformowani zostaną o wyliczonej powierzchni areału i wycenie gruntów, który sporządzi rzeczoznawca na podstawie cennika obowiązującego na danym terenie. Grunty wykupywać będzie w imieniu Skarbu Państwa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Szybka i sprawna współpraca właścicieli gruntów z realizatorami inwestycji pozwoli na rozpoczęcie budowy obwodnicy na początku 2005 roku. W takim układzie geodeci powinni do końca sierpnia zakończyć prace, by dyrektor Rogowicz mógł do końca września wystąpić do wojewody pomorskiego o decyzję lokalizacji.
Jeśli do końca bieżącego roku wojewoda nie wyda decyzji lokalizacyjnej, realizacja inwestycji opóźniona zostanie o rok.
– Większą część drogi już przeszliśmy – mówi burmistrz Chojnic Arseniusz Finster – Teraz staniemy na głowie, by jak najszybciej zdobyć decyzję lokalizacyjną i wywiązać się z zadania.
Dokumentacja dotycząca obwodnicy sporządzona została również w języku angielskim, gdyż przepisy unijne wymagają wersji anglojęzycznej w razie przekroczenia kosztu 50 milionów euro.
Chojnicka obwodnica rywalizuje o pierwszeństwo realizacji z obwodnicą słupską. Aktualnie Chojnice są na I miejscu ze względu na niższe koszty realizacji oraz sprawniejsze działania.