Burmistrz Arseniusz Finster odbył z firmą PKS sp. z o.o. konsultacje na temat budowy w Chojnicach nowego dworca autobusowego (PKS). W tej sprawie 14.12. przyjedzie do Chojnic również p. Tomasz Czabański – zastępca dyrektora Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami.
Rozważa się trzy możliwości, z których każda niestety dotknięta jest pewnymi wadami.
Założenia co do budowy nowego dworca przewidują centralizację wszystkich możliwych usług w jednym miejscu.
Dworzec miałby pomieścić:
– kolej
– komunikację miejską (MZK)
– taxi
– PKS
– parkingi
– restaurację
Obecna przestrzeń przed budynkiem dworca nie pozwala niestety na realizację tych zamierzeń. Dlatego też rozpoczęto poszukiwania optymalnego rozwiązania.
Jedną z opcji jest przejęcie przez miasto przestrzeni przed budynkiem, samego budynku oraz likwidacja 1 i 2 peronu, co niemalże jednoznacznie dyskwalifikuje przyjęcie tej opcji, gdyż w interesie miasta jest, by posiadało ono 5 peronów, chociażby ze względu na transport towarowy na potrzeby inwestycji drogowych i kubaturowych. Umiejscowienie nowego dworca PKS obok budynku dworca PKP na torze 1 i 2 z komunikacją od ul. Towarowej, jest nie do przyjęcia również z uwagi na fakt, iż oznaczałoby wypieranie PKP.
Pozostają już więc tylko dwie koncepcje:
– zaprojektować wszystkie funkcje w przestrzeni jaką dysponujemy obecnie,
– ulokować dworzec PKS na terenie bazy przewoźnika przy ul. Drzymały
One obie również trudne są do zrealizowania. Pierwsza, nawet przy maksymalnym rozszerzeniu obszaru poprzez zwężenia skarp i chodników nadal nie pozwoli na pomieszczenie wszystkich ww. funkcji i prawdopodobnie wymusi wyprowadzenie 1 z nich poza przedmiotowy teren, co spowoduje zubożenie oferty dla mieszkańców i podróżujących.
Druga natomiast wymagałaby istnienia tunelu pod peronami 1 i 2, by podróżujący koleją nie musieli pokonywać trasy ok. 1 km drogi, by dostać się do dworca PKS. Niestety budowa takiego łączącego tunelu to niemalże fikcja, gdyż miałby on zdecydowanie za mało użytkowników.
Temat lokalizacji nowego dworca pozostaje więc nadal otwarty.
Być może Państwo zgłosicie inną ciekawą alternatywę.