W poniedziałek (28.01) zastępca burmistrza Chojnic Adam Kopczyński oraz dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i Współpracy Zagranicznej Tomasz Kamiński udali się do Warszawy do Ministerstwa Infrastruktury w celu odbycia spotkania roboczego z podsekretarzem stanu Andrzejem Bittelem oraz prezesem zarządu PKP PLK S.A. Ireneuszem Merchelem, które umożliwił poseł Stanisław Lamczyk. Spotkanie dotyczyło realizacji projektu pn. „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego”, który jest wykonywany w partnerstwie z PKP PLK S.A.
Podczas spotkania przedstawiono problematykę związaną z finansowaniem zakresów poszczególnych partnerów przedsięwzięcia oraz wskazano na wzrost kosztów realizowanych zadań po przetargach (przetargi dot. zakresu PKP PLK S.A. oraz budynku dworca kolejowego z otoczeniem unieważniono). Zastępca burmistrza oświadczył, iż pomimo wzrostu kosztów, Gmina Miejska Chojnice chce zrealizować w całości zakres swoich zadań. Adam Kopczyński przypomniał również, że w lipcu 2018 r., PKP PLK S.A. w Gdańsku, na podstawie istniejącego Programu funkcjonalno-użytkowego, ogłosiło postępowanie na wybór wykonawcy swojej części zadania, tj.:
– rozbudowę, przebudowę i remont przejścia podziemnego dla pieszych,
– przebudowę i remont peronów 1, 2, 3, 4 i 5,
– roboty torowe (tory nr 1, 2, 3, 11, 12, 15, 17, 21),
– dojazd do nastawni „Ch” na odcinku zlikwidowanej części peronu nr 2,
– ogrodzenie.
Do postępowania tego wpłynęła jedna oferta wykonawcy, na kwotę ok. 61,4 mln zł, co 3,5 krotnie przekraczało zakładany budżet PKP PLK S.A. na tę część zadania.
Z przeprowadzonych rozmów wynikło, że prezes zarządu PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel nie widzi możliwości zwiększenia finansowania zakresu będącego w gestii PKP PLK S.A. ponad kwotę, która została przyznana w 2016 r. Pan prezes zasugerował etapowanie inwestycji oraz poszukiwanie wsparcia finansowego u Marszałka Województwa Pomorskiego i/lub ograniczenie zakresu inwestycji w szczególności zakresu, realizowanego przez PKP PLK S.A. Gmina Miejska Chojnice prowadzi rozmowy z Urzędem Marszałkowskim na temat zmian w zakresie realizacji. Burmistrz Chojnic otrzymał promesę od marszałka na zmianę terminu zakończenia realizacji zadania do końca 2022 r. (pierwotnie do 2020). Marszałek nie zgodził się jednak na zwiększenie dofinansowania. Nie zgodził się również na ograniczenie zakresu przedstawianej inwestycji.
Jak zapewnia burmistrz Arseniusz Finster, Gminie Miejskiej Chojnice zależy na realizacji całego projektu, co wynika z Porozumienia – Umowy Partnerskiej nr PRiWZ.032.10.2016 oraz Aneksu do porozumienia nr 1 z dnia 30.04.2018 r.
Pełen zakres inwestycji należących do poszczególnych partnerów Gminy Miejskiej Chojnice, PKP PLK S.A. i Powiatu Chojnickiego znajduje się w poniższym porozumieniu i aneksie.