Biuro Konsultacyjno – Projektowe Inżynierii Drogowej "TRAFIK" s.c. z Gdańska opracowało koncepcję przebiegu dróg rowerowych w zakresie od ulicy Kościerskiej do ulicy Szerokiej w Chojnicach. Opracowanie wykonano na zlecenie Urzędu Miejskiego w Chojnicach. Celem proponowanych usprawnień ruchu jest wytyczenie ciągów pieszych i rowerowych. Przyjęte rozwiązania mają na celu podniesienie komfortu podróży i poziomu bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. Cały obszar podzielono na odcinki pomiędzy skrzyżowaniami oraz na obszary skrzyżowań.
Odcinek I obejmuje obszar od skrzyżowania ulic: Bytowska – Strzelecka – Batorego do południowej części Placu Jagiellońskiego. W analizowanym obszarze zaproponowano zmiany organizacji ruchu:
- zamknięcie ulicy Strzeleckiej od strony północnej, a wjazd od strony południowej dozwolony tylko dla mieszkańców i służb specjalnych,
- ustanowienie ulicy wydzielonej w północnej części placu parkingowego jako ulicy o jednym kierunku ruchu w stronę od ulicy Szpitalnej do Placu Jagiellońskiego, odsunięcie jej na południe od zabudowań w celu poprawienia widoczności na wylocie,
- ulica Szpitalna jako o jednym kierunku ruchu w stronę na północ w obszarze od ulicy szerokiej do końca placu parkingowego, gdzie w dalszej części jest ulicą o dwóch kierunkach ruchu,
- ulica Kościuszki na odcinku od ulicy szpitalnej do ulicy szerokiej o jednym kierunku ruchu w stronę do ulicy Szpitalnej,
- plac parkingowy zorganizowany o ruchu okrężnym z wjazdem z ulicy Szpitalnej i wyjazdem na jednokierunkową ulicę przy parkingu z wlotem do Placu Jagiellońskiego,
- wydzielenie pasa skrętu w lewo na ulicę Szeroką dla pojazdów skręcających w ulicę Kościuszki,
- zamknięcie ulicy szpitalnej na odcinku od ulicy Sukienników do ulicy Kościuszki.
Drogi rowerowe i piesze
Wydzieloną drogę dla rowerów zaplanowano na zachodniej stronie ulicy Strzeleckiej o szerokości 3,0 m jako drogę o dwóch kierunkach ruchu oraz chodniki po obu stronach ulicy Strzeleckiej, 1,5 m przy drodze rowerowej oraz 2,4 m po zachodniej stronie ulicy Strzeleckiej. Z uwagi na ograniczony teren przy budynku Nr 3, gdzie na chodnik wychodzą schody następuje zawężenie przestrzeni dla ruchu rowerowego i pieszego do 2,0 m. Wydzielony ciąg rowerowy i pieszy prowadzony jest dalej o szerokości po 2,0 m każdy, po zachodniej stronie ulicy Szpitalnej. Wydzielona droga dla rowerów o dwóch kierunkach ruchu o szerokości 2,5 m prowadzona jest po zachodniej stronie ulicy Szpitalnej w sąsiedztwie placu parkingowego, a na wysokości gdzie zlokalizowano wjazd do parkingu zaplanowano wyniesione przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów. Od południowej części parkingu droga dla rowerów prowadzona jest po wschodniej stronie ulicy Szpitalnej i jest doprowadzona do ulicy Sukienników.
W obszarze skrzyżowania ulic: Strzelecka – Batorego proponuje się ciąg pieszo – rowerowy po wschodniej stronie skrzyżowania. Dalszy przebieg uzależniony jest od rozwiązań przy ulicy Bytowskiej i zorganizowania ruchu pieszego i rowerowego przy skrzyżowaniu ulic Bytowska – Batorego.
Wydzieloną drogę dla rowerów zaproponowano po zachodniej stronie Placu Jagiellońskiego i ulicy Szerokiej o szerokości 2,5 m włącznie do istniejącej drogi rowerowej. Zaplanowano także wydzieloną drogę rowerową po południowej stronie ulicy Kościuszki. Ulicę Kościuszki jako o jednym kierunku ruchu zawężono do 4,5 m, co pozwala na zlokalizowanie wydzielonej drogi rowerowej i chodnika po 2,0 m.
W obszarze skrzyżowania ulic Szeroka i 31 Stycznia zaplanowano przejścia dla pieszych na ulicy Kościuszki oraz na ulicy Szerokiej oraz przejazd dla rowerów. Na łukach skrzyżowań w miejscach gdzie wydzielona droga rowerowa przebiega w bliskiej odległości od krawędzi jezdni należy wybudować bariery ochronne.
W obszarze ronda organizacja ruchu rowerowego i pieszego nie wymaga zmian względem stanu istniejącego.
Odcinek III (od skrzyżowania z ulicą Szeroką do skrzyżowania z ulicą Kościuszki) obejmuje fragment ulicy Sukienników wraz z występującymi w jej przebiegu skrzyżowaniami. Po obu stronach ulicy Sukienników zaproponowano wydzieloną drogę rowerową o szerokości 1,5 – 2,0 m oraz chodników o szerokości 1,0 do 2,0 m. Drogę rowerową zaplanowano przez zatoki autobusowe. Przy skrzyżowaniach zaplanowano odsunięty od jezdni głównej przejazd dla rowerów oraz przejście dla pieszych. Przy krawędziach chodnika należy wybudować bariery ochronne z uwagi na duże natężenie ruchu na jezdni głównej.
Na wlocie podporządkowanym zlokalizowane jest przejście dla pieszych z przejazdem dla rowerów. Na łukach skrzyżowań w miejscach gdzie wydzielona droga rowerowa przebiega w bliskiej odległości od krawędzi jezdni należy wybudować bariery ochronne.
Skrzyżowania z ulicą Cechową i ulicą Bankową.
Na wlocie podporządkowanym zlokalizowane jest przejście dla pieszych z przejazdem dla rowerów. Zaleca się zmianę organizacji ruchu. Ulicę Cechową zaproponowano jako o jednym kierunku ruchu (4,5 m) w stronę na południe, a ulicę Bankową o jednym kierunku ruchu w stronę na północ. Na łukach skrzyżowań w miejscach gdzie wydzielona droga rowerowa przebiega w bliskiej odległości od krawędzi jezdni należy wybudować bariery ochronne.
Skrzyżowanie z ulicą Kościuszki.
Ulica Kościuszki jest wyłączona z ruchu pojazdów zmotoryzowanych i nie wymaga organizacji ruchu. Zaproponowano dodatkowo przy istniejącym przejściu dla pieszych przez ulicę Sukienników przejazd dla rowerów. Istniejącą sygnalizacje należy utrzymać.
Odcinek IV (od skrzyżowania z ulicą Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Swarożyca i Wysoką). Zaproponowano po obu stronach ulicy Sukienników wydzieloną drogę rowerową o szerokości 2,0 m oraz chodników o szerokości 2,0 m. Z uwagi na duże natężenie ruchu należy wybudować przy krawędziach chodnika bariery ochronne.
Skrzyżowanie z ulicą Swarożyca i Wysoką.
Na wlocie ulicy Wysokiej wydzielono pas dla skrętu w prawo oraz pas dla skrętu w lewo. Na wlocie ulicy Swarożyca wydzielono pas dla skrętu w lewo. Na jezdni głównej wydzielono wyspy rozdzielające kierunki ruchu, w cieniu których zaczyna się wydzielony pas dla skrętu w lewo dla pojazdów skręcających z ulicy Sukienników w ulicę Piłsudskiego. Wzdłuż jezdni głównej zaproponowano wydzielone ciągi piesze i rowerowe o szerokości po 2,0 m każdy. Należy utrzymać dotychczasowe przejście dla pieszych na wschodnim wlocie skrzyżowania, a także dodatkowo wydzielić przejazd dla rowerów.
Odcinek V przebiega ulicą Gdańską od skrzyżowania z ulicą Swarożyca i Wysoką do granicy opracowania – skrzyżowania z ulicą Kościerską i Świętopełka. Zaplanowano budowę wydzielonych dróg rowerowych, ciągów pieszych i połączenie ich z już istniejącymi ciągami wydzielonych dróg. Wydzieloną drogę rowerową należy przeprowadzić przez ścieżkę rowerową.
Skrzyżowanie z ulicą Kościerską i Świętopełka.
W obszarze skrzyżowania organizacja ruchu rowerowego i pieszego nie wymaga zmian względem stanu istniejącego.
Koszt budowy
Na podstawie wskaźników kosztów przyjętych przy poprzednich opracowaniach, oszacowano koszty modernizacji i budowy ciągów pieszych i rowerowych.
Szacunkowy koszt budowy ciągów rowerowych i pieszych wynosi:
- 230 tys. zł. – dla obszaru na północ od ronda (Plac Jagielloński, ulica Strzelecka, ulica Szpitalna),
- 310 tys. zł. – dla obszaru na wschód od ronda (ulica Sukienników, ulica Gdańska).
- Na analizowanym odcinku przebiegającym przez miasto Chojnie zlokalizowane są liczne skrzyżowania. Do zasadniczych mankamentów obecnej geometrii oraz organizacji ruchu należy zaliczyć:
- brak wydzielonych ścieżek rowerowych,
- brak lub zły stan chodników na odcinku o znacznej długości,
- liczne przejścia dla pieszych poza obszarem skrzyżowań i brak udogodnień dla pieszych (azyli, wysp rozdzielających jezdnie).
- Wzrastająca tendencja do podróży rowerowych sprawiają, że w tym obszarze powinno się wydzielić drogi rowerowe, piesze oraz wyznaczyć bezpieczne miejsca przekraczania ulic.
- Poprawne funkcjonowanie układu ulic wiąże się ze zmianą organizacji ruchu na Placu Jagiellońskim.
- W etapie doraźnym część dróg rowerowych można wyznaczyć za pomocą oznakowania poziomego na istniejących powierzchniach.
- Szacunkowy koszt wykonania wydzielonych dróg rowerowych i pieszych wyniesie około 540 tys. zł.