Chojnice, 4 kwietnia 2016 r.
PRiWZ.042.7.47.2014
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA MIASTA CHOJNICE
Na podstawie art. 48 ust. 2 i ust. 4 oraz art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 353)
informuję
o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
dla projektu Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice
na lata 2015-2020.
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 353) Burmistrz Miasta Chojnice pismami z dnia 1 marca 2016 r. znak: PRiWZ.042.7.47.2014 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz do Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku o uzgodnienie odstąpienia od konieczności przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentu pn. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2015-2020.
Przesłany dokument zawierał zmiany wprowadzone do jego wersji pierwotnej wynikające z przeprowadzonej weryfikacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie przez doradcę energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Gdańsku, na skutek której niezbędne było wprowadzenie stosownych uzupełnień w Planie, po wprowadzeniu których został on ponownie przesłany do NFOŚiGW w celu zaopiniowania.
Pismem Dyrektora Departamentu Energii i Innowacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia 7 marca 2016 r. znak: NFOSiGW-DG.548.47.2015.16 Burmistrz Miasta Chojnice otrzymał informację, iż Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2015-2020 został zweryfikowany i oceniony pozytywnie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku (pismo z dnia 23 marca 2016 r. znak: RDOŚ-Gd-WOO.410.13.2016.ASP.2.) oraz Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Gdańsku (pismo z dnia 18 marca 2016 r. znak: ONS.9022.1.9.2016.LK.2) uzgodnili odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego projektu dokumentu.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ opracowujący projekt dokumentu, może po uzgodnieniu z właściwymi organami, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli uzna, że realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko. Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko może dotyczyć wyłącznie projektów dokumentów stanowiących niewielkie modyfikacje przyjętych już dokumentów lub projektów dokumentów dotyczących obszarów w granicach jednej gminy.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności charakter działań przewidzianych w projekcie Planu, rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko oraz cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko, jak również stanowiska w/w organów, odstępuję od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2015-2020.
Uzasadnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko stanowi załącznik do obwieszczenia.
Burmistrz Miasta Chojnice
dr Arseniusz Finster
Załącznik do obwieszczenia
z dnia 4 kwietnia 2016 r.
znak: PRiWZ.042.7.47.2014
Uzasadnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko dla projektu Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2015-2020
Uzgadniając odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Gdańsku, wzięli pod uwagę poniższe uwarunkowania wymienione w art. 49 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
1. Charakter działań przewidzianych w dokumencie
a) Stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć,
w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2015-2020 (dalej PGN) określa strategię długoterminową, cele i zobowiązania Miasta Chojnice do 2020 roku.
Przeprowadzona w dokumencie analiza możliwości ograniczania emisji w mieście pozwoliłana określenie działań służących poprawie jakości powietrza na terenie Miasta Chojnice, w tym redukcji emisji gazów cieplarnianych (CO2), ograniczania niskiej emisji, zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii, poprawy efektywności energetycznej i zmniejszenia zużycia energii finalnej.
Celem strategicznym na rok 2020 jest ograniczenie poziomu emisji dwutlenku węgla o minimum 11,4% w stosunku do roku bazowego (2014).
Zakładana redukcja emisji CO2 w 2020 roku w odniesieniu do poziomu bazowego wynosi 26 011 Mg/rok.
Cel ten można zrealizować poprzez systemowe działania władz samorządowych w zakresie zwiększenia efektywności wykorzystania energii, wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz edukacji społecznej.
Zadania uwzględnione w PGN, których realizacja pozwoli na osiągnięcie założonych wskaźników przedstawione zostały w rozdziałach 9.1. oraz 9.6.
Inwestycje zaplanowane w PGN, które mogą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, podlegały będą procedurze oceny oddziaływania na środowisko przed przystąpieniem do ich realizacji. Dotyczy to zadania pod nazwą: Utworzenie transportowego węzła integrującego wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi w Chojnicach, dla którego obecnie trwa postępowanie prowadzone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia. Zgodnie z opisem zakresu przedsięwzięcia, jak również rodzajami przyjętych do realizacji rozwiązań chroniących środowisko, zawartymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, należy jednoznacznie stwierdzić brak znaczącego negatywnego oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko.
b) Powiązanie z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach
Od roku 2003 Gmina Miejska Chojnice konsekwentnie i systematycznie wypełnia zobowiązania wynikające z przyjętych założeń dotyczących planowania energetycznego na terenie miasta. Rada Miasta Chojnice w latach 2003-2014, opracowała oraz przyjęła do realizacji kolejno następujące fundamentalne dokumenty kształtujące politykę energetyczną i ekologiczną miasta:
- „Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla miasta Chojnice”, Załącznik do Uchwały VII/66/03 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 28.04.2003r.
- „Program Ochrony Środowiska Gminy Miejskiej Chojnice”; Załącznik do Uchwały
Nr XLIV/391/06 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 18.05.2006r. - „Plan Gospodarki Odpadami Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2008-2014"; Załącznik
do Uchwały Nr XIX/233/08 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 23 czerwca 2008r. - Uchwała XXXVII/400/13 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 28.10.2013r. w sprawie przystąpienia do opracowania i wdrożenia Planu gospodarki niskoemisyjnej.
- „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice”; Załącznik do Uchwały Nr XLI/448/14 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 10.03.2014 r.
- „Strategia rozwoju Miasta Chojnice 2020”; Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XLII/461/14 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 14.04.2014 r.
Opracowane i przedstawione w wymienionych powyżej dokumentach (w szczególności w „Projekcie założeń …” i „Strategii rozwoju Miasta Chojnice 2020”) analizy energetyczne gminy, uwzględniające również wpływ systemów energetycznych na stan środowiska naturalnego miasta, jak również dane statystyczne GUS i dane z dokumentów Urzędu Miasta Chojnice, stanowią podstawowy materiał do opracowywanego i konsultowanego aktualnie dokumentu PGN.
Dokument ten obejmuje zarówno ocenę bilansów energetycznych podstawowych systemów energetycznych zlokalizowanych na terenie miasta, ocenę sektora transportu oraz potencjału odnawialnych źródeł energii dla roku bazowego, tj. dla roku 2014. Opracowane materiały pozwalają również przyjąć odpowiednie dane dla perspektywy lat 2020-2030.
Podkreślamy, że przy opracowywaniu analiz perspektywicznych PGN, uwzględniono również wymagania i założenia, które przedstawiono w następujących dokumentach unijnych i krajowych:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. UE, L 315/1, 14.12.2012 PL);
- Dyrektywa 2009/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniające i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE;
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U. L 153 , 18/06/2010 P. 0013 – 0035);
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (CAFE);
- „Polityka energetyczna Polski do 2030 roku”; Załącznik do uchwały nr 157/2010 Rady Ministrów z dnia 29 września 2010 r.;
- Ustawa Prawo Energetyczne z dnia 10.04.1997r (Dz.U. z 2012 r., poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984 i poz. 1238 oraz z 2014 r. poz. 457, poz. 490, poz. 900, poz. 942 i poz. 1101) – tekst ujednolicony; stan na dzień 4 maja 2015r.;
- Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz.U. z 2011 r. Nr 94, poz. 551);
- Ustawa „Prawo ochrony środowiska” z dnia 27.04.2001r.; Art. 91, (Dz.U. nr 62 poz. 627);
- Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko, perspektywa do 2020 r.; Załącznik do uchwały nr 58 Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2014 r.; Monitor Polski, Warszawa, 16 czerwca 2014 r. Poz. 469.
Ponadto opracowany dokument PGN jest zgodny z następującymi strategicznymi dokumentami woj. pomorskiego:
- Strategia Rozwoju Województwa pomorskiego 2020; Załącznik nr 1 do Uchwały nr 458/XXII/12 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 24.09.2012 r.; Gdańsk, 2012 r.;
- Regionalny Program Strategiczny w zakresie energetyki i środowiska „Ekoefektywne Pomorze 2020”; Załącznik nr 1 do Uchwały nr 931/274/13 Zarządu Województwa Pomorskiego z dnia 08.08.2013 r.; Gdańsk, 2013 r.
Działania zmierzające do poprawy stanu czystości powietrza na terenie miasta Chojnice, w tym w szczególności termomodernizacja budynków mieszkaniowych i użyteczności publicznej, jak również wdrażanie odnawialnych źródeł energii oraz poprawa efektywności energetycznej urządzeń i systemów energetycznych, to bardzo ważne cele przyjęte w aktualnej strategii rozwoju miasta. Należy podkreślić, że od roku 2003 samorząd gminy podejmuje etapowe działania związane z termomodernizacją budynków oraz modernizacją lokalnych i indywidualnych źródeł ciepła w celu redukcji emisji szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza. Realizując zapisy zarówno „Projektu założeń …”, jak i „Strategii rozwoju Miasta Chojnice 2020”, władze samorządowe systematycznie dążą do likwidacja uciążliwych źródeł emisji poprzez zastąpienie ich źródłami ekologicznymi lub niskoemisyjnymi a także ich likwidację i podłączenia odbiorców do systemów ciepłowniczych.
Z punktu widzenia dokumentu „Strategia rozwoju Miasta Chojnice 2020”, przyjęto do realizacji następujące cele i zadania:
- Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego na terenie miasta, w zakresie zapewnienia dostaw energii elektrycznej, paliw gazowych i produkcji ciepła.
- Wzrost efektywności użytkowania energii (poprawa efektywności energetycznej – realizacja wymagań ustawy), tj. ograniczenie zużycia energii i paliw pierwotnych poprzez:
- realizację programów wspierających termomodernizację budynków mieszkalnych, obiektów użyteczności publicznej i obiektów usługowo-przemysłowych;
- obniżenie udziału węgla w bilansie produkcji ciepła o blisko 30% w perspektywie do roku 2030 – konwersja wyeksploatowanych kotłowni węglowych na źródła niskoemisyjne (np. kotłownie na biomasę);
- obniżenie łącznego zapotrzebowania na ciepło o ponad 15% w roku 2030;
- zwiększenie udziału produkcji energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym bilansie gminy (promocja i wdrażanie systemów solarnych, pomp ciepła oraz biomasy) .
- Zwiększenie bezpieczeństwa ekologicznego na terenie gminy, poprzez znaczącą redukcję emisji zanieczyszczeń do atmosfery, w perspektywie roku 2030.
- Rozbudowa na terenie miasta Chojnice, miejskiego systemu ciepłowniczego (m.s.c.), zasilanego ze zmodernizowanej kotłowni węglowej oraz likwidacja wysokoemisyjnych indywidualnych źródeł ciepła (głównie kotłowni węglowych) i podłączenie odbiorców zasilanych przez te źródła do m.s.c. – co przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliw oraz ograniczenia tzw. niskiej emisji zanieczyszczeń na terenie miasta.
- Rozbudowa na terenach przemysłowych miasta, lokalnego systemu ciepłowniczego (l.s.c.), zasilanego z kotłowni biomasowej (OZE) oraz stopniowa likwidacja wysokoemisyjnych indywidualnych i lokalnych przemysłowych kotłowni węglowych.
Przedstawione w PGN założenia są synergiczne, a osiągniecie celu wymaga łączenia działań z różnych dziedzin gospodarczo-społecznych, dlatego też dokument łączy założenia poprawy stanu gospodarki energetycznej miasta z poprawą warunków socjalnych mieszkańców np. w zakresie poprawy stanu otaczającego ich środowiska oraz kondycji fizycznej. Jeżeli mieszkańcy chcą cieszyć się dobrym zdrowiem, muszą efektywnie poprawiać stan otaczającego środowiska.
c) Przydatność w uwzględnianiu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska
Zgodnie z przyjętym w 2009 r. pakietem energetyczno-klimatycznym do 2020 r. Unia Europejska:
- o 20% zredukuje emisje gazów cieplarnianych w stosunku do poziomu emisji z 1990 r.,
- o 20% zwiększy udział energii odnawialnej w finalnej konsumpcji energii (dla Polski 15%),
- o 20% zwiększy efektywność energetyczną, w stosunku do prognoz BAU (ang. business
as usual) na rok 2020.
PGN jest dokumentem, realizującym powyższe założenia środowiskowe wspólnej polityki Unii Europejskiej, a także definiuje działania, których realizacja przyczyni się do poprawy jakości powietrza na obszarach, na których odnotowano przekroczenia jakości poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu i realizowane są programy (naprawcze) ochrony powietrza (POP) oraz plany działań krótkoterminowych (PDK).
Ponadto dokument ten stanowi podstawę do ubiegania się o środki wsparcia na działania efektywnościowe i proekologiczne związane z realizacją celów gospodarki niskoemisyjnej w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
d) Powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
Zagadnienia podjęte w planie odwołują się przede wszystkim do problemu jakości powietrza, efektywności energetycznej, transportu oraz termomodernizacji budynków, uwzględniając jednocześnie poprawę warunków życia mieszkańców oraz aspekty wynikające ze zrównoważonego rozwoju.
Osiągnięcie założonego celu strategicznego jest możliwe poprzez realizację konkretnych działań w wyznaczonym okresie czasowym tj. do roku 2020. W opracowaniu wyszczególniono zadania:
- inwestycyjne,
- nie-inwestycyjne (edukacyjne).
Zadania inwestycyjne obejmują w szczególności:
- serię inwestycji termomodernizacyjnych mających na celu poprawę efektywności energetycznej oraz rozwój OZE w Chojnicko – Człuchowskim Miejskim Obszarze Funkcjonalnym – termomodernizacja budynków użyteczności publicznej,
- serię inwestycji mających na celu poprawę efektywności energetycznej oraz rozwój OZE w Chojnicko – Człuchowskim Miejskim Obszarze Funkcjonalnym – modernizacja oświetlenia zewnętrznego,
- utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Do kluczowych zadań nieinwestycyjnych należy zaliczyć:
- właściwe planowanie przestrzeni urbanistycznej,
- działania promujące tzw. zielone zamówienia publiczne (np. poprzez wspieranie OZE oraz produktów i usług efektywnych energetycznie),
- podejmowanie działań promujących wszelkie sposoby redukcji emisji CO2 oraz podniesienie efektywności energetycznej, a także stosowanie technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Przyjęte założenia stanowią podstawę do opracowania wariantu docelowego, w którym przedstawiono również działania z zakresu gospodarki niskoemisyjnej. Wariant docelowy określa zatem możliwą potencjalnie wielkość redukcji emisji w stosunku do stanu aktualnego, tj. roku bazowego.
Poziom emisji dwutlenku węgla dla roku bazowego wynosi w granicach 229,0 tys. MgCO2/rok, natomiast docelowy poziom tej emisji dla roku 2020 powinien zostać ograniczony do poziomu 203,0 tys. MgCO2/rok – uwzględniając przyjęte założenia rozwoju gospodarczego miasta. Rokiem bazowym przyjęto rok 2014.
Cele strategiczne Gminy Miejskiej Chojnice na 2020 rok:
- obniżenie emisji dwutlenku węgla o 11,4%, tj. o 26,0 tys. [MgCO2]
- obniżenie zużycia energii finalnej o 7,0%, tj. o 67,0 [GWh/rok]
- wzrost udziału energii produkowanej z OZE o 60,4%, tj. o 27,9 [GWh/rok]
Cele szczegółowe
Celem strategicznym jest redukcja emisji dwutlenku węgla, a jego osiągnięcie jest możliwe poprzez realizację celów szczegółowych. Zdefiniowano następujące cele szczegółowe:
- Wzrost liczby budynków poddanych termomodernizacji, w tym budynków komunalnych, mieszkalnych, użyteczności publicznej,
- Ograniczenie tzw. „niskiej emisji” w sektorze budownictwa mieszkalnego,
- Wzrost wykorzystania OZE w gospodarstwach indywidualnych i przedsiębiorstwach,
- Wzrost liczby zmodernizowanych systemów grzewczych i wprowadzonych w tym zakresie technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii,
- Wzrost liczby zmodernizowanego oświetlenia ulicznego,
- Wzrost liczby zmodernizowanego oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej,
- Rozwój sieci dróg rowerowych w granicach miasta,
- Kształtowanie świadomości ekologicznej mieszkańców miasta,
- Ograniczenie zużycia i kosztów energii używanej przez odbiorców,
- Poprawa bezpieczeństwa energetycznego i ekologicznego,
- Ograniczenie emisji komunikacyjnej,
- Wprowadzenie nowoczesnych technologii w budownictwie.
W dokumencie przedstawiono podstawowe założenia do „Planu gospodarki niskoemisyjnej” (PGN) dla obszaru miasta Chojnice oraz wykazano, że realizując konsekwentnie przyjęte założenia możliwe jest uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu paliw pierwotnych i nośników energii, a tym samym realne jest uzyskanie znaczącego obniżenia emisji zanieczyszczeń do środowiska.
2. Rodzaj i skala oddziaływania na środowisko
a) Prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań
W założeniach PGN wskazano na następujące działania wpływające na ograniczenie tzw. niskiej emisji:
- wspieranie podłączania odbiorców do systemów ciepłowniczych – preferencja dla tego typu uzasadnionych rozwiązań technicznych;
- budowa lokalnej infrastruktury wpływającej na poprawę stanu środowiska (np. inwestycje proekologiczne, inwestycje prywatne proekologiczne, np. podłączenie odbiorców do m.s.c., konwersja źródeł węglowych na biomasę lub inne systemy ogrzewania, instalowanie odnawialnych źródeł energii, np. instalacji solarnych, pomp ciepła itp.);
- promocja i realizacja programów edukacyjnych zwiększających świadomość ekologiczną mieszkańców (edukacja ekologiczna);
- budowa tras rowerowych i ścieżek zdrowia (np. edukacyjnych: przyrodniczych, historycznych).
Należy również podkreślić, że zarówno miasto Chojnice, jak i bezpośrednio otaczające miasto rejony nie posiadają własnych zasobów surowców mineralnych, w tym paliw kopalnych.
W związku z powyższym nie powstaje zagrożenie związane z eksploatacją tego typu surowców, czy rozwojem przemysłu wydobywczo-przetwórczego, czy rafineryjnego.
W żadnym przypadku nie ma też możliwości prowadzenia na terenach miasta prac przemysłowych, w tym np. związanych z poszukiwaniem gazu ziemnego pochodzącego z tzw. złóż łupkowych, czy budową farm wiatrowych. Odpowiednie procedury prawne wykluczają tego typu inwestycje na terenach miejskich, w tym również prace dotyczące oceny oddziaływania na środowisko.
Spośród zadań zaplanowanych do realizacji w ramach Planu, mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymienić należy przedsięwzięcie pod nazwą: Utworzenie transportowego węzła integrującego wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi w Chojnicach przedsięwzięcia inwestycyjne, wchodzące w skład planowanego partnerskiego projektu wymienionego w PGN: Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Zgodnie z opisem zakresu przedsięwzięcia, jak również rodzajami przyjętych do realizacji rozwiązań chroniących środowisko, zawartymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, należy jednoznacznie stwierdzić brak znaczącego negatywnego oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko.
Pozostałe zadania dotyczą zwiększenia efektywności wykorzystania energii, wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz edukacji społecznej.
Zadania przewidziane do realizacji nie wiążą się ze znacznym zasięgiem ponadlokalnym, długotrwałym i nieodwracalnym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych czy wystąpieniem awarii przemysłowej.
W w/w przypadkach nie przewiduje się wystąpienia ryzyka negatywnego oddziaływania na środowisko.
b) Prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych
Gmina Miejska Chojnice położona jest w odległości ok 150 km od granic kraju, a działania planowane w dokumencie mają zasięg lokalny, w związku, z czym nie przewiduje się oddziaływań skumulowanych ani transgranicznych.
c) Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska.
Realizacja założonych działań nie jest związana z możliwością wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi ani nie powoduje zagrożenia dla środowiska. Zgodnie z założonymi celami PGN oczekuje się, że realizacja działań przedstawionych w Planie spowoduje korzyści dla środowiska i przyczyni się do ograniczenia niskiej emisji.
3) Cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko
a) Obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu
Na terenie Gminy Miejskiej Chojnice nie występują obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, które są wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu.
Obiekty mające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego zostały określone w rejestrze zabytków prowadzonym przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku oraz w gminnej ewidencji zabytków prowadzonej przez Burmistrza Miasta Chojnice.
Na terenie miasta nie występują obszary wrażliwe na oddziaływania.
Z uwagi na wagę zagadnień dotyczących poprawy stanu powietrza atmosferycznego na terenie gmin woj pomorskiego, w tym również Gminy Miejskiej Chojnice, w PGN wskazano na szereg działań zmierzających do poprawy jakości powietrza z punktu widzenia ograniczenia emisji pyłów zawieszonych PM 10, PM 2.5 i benzo(a)pirenu. Działania te przedstawiono w odniesieniu do Uchwały Nr 158/XIII/15 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 26 października 2015 roku w sprawie określenia Programu ochrony powietrza dla strefy pomorskiej na lata 2015-2020 z pespektywą na lata następne określony ze względu na przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2,5 oraz innych planowanych działań (np. rozdz. 7.1÷7.5) ujętych w PGN.
Realizacja zadań przewidzianych w PGN nie wpłynie na stan obszarów i obiektów objętych ochroną konserwatorską, nie spowoduje także przekroczenia standardów jakości środowiska.
b) Formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym
Miasto Chojnice jest częściowo położone w granicach otuliny Parku Narodowego „Bory Tucholskie” (niewielki fragment w pn.-zach. części miasta).
Poza tym na obszarze miasta nie występują inne obszarowe formy ochrony przyrody wynikające z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.) oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym, takie jak: Obszary Natura 2000, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności charakter działań przewidzianych w projekcie Planu, rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko oraz cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko, jak również stanowiska w/w organów, stwierdzam, że realizacja postanowień Planu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
W związku z powyższym odstępuję od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Miejskiej Chojnice na lata 2015-2020.
Burmistrz Miasta Chojnice
dr Arseniusz Finster