Obwodnica miasta Chojnice
Projekt południowej obwodnicy miasta Chojnice jest przedsięwzięciem planowanym do realizacji w ciągu drogi krajowej nr 22 Kostrzyń (granica państwa) – Gorzów Wlkp. – Chojnice – Czarlin – Elbląg.
Obecnie droga nr 22 jest jedną z dróg ujętych w podstawowej sieci drogowej w Polsce. W przyszłości będzie także jednym z ważniejszych połączeń zarówno w sieci dróg o znaczeniu krajowym jak i międzynarodowym służącym jako dojazd do granicy z Obwodem Kaliningradzkim, stanowiącym począwszy od maja 2004 r. granicę zewnętrzną Unii Europejskiej. Z uwagi na ten fakt obwodnica miasta Chojnice stanowić będzie ważne znaczenie gospodarcze oraz ze względu na położenie w atrakcyjnym turystycznie regionie, duże znaczenie dla rozwoju ruchu rekreacyjnego.
Projektowana dla miasta Chojnice obwodnica stanowić będzie południowe obejście terenów miejskich. Konieczność jej realizacji wiąże się przede wszystkim z przewidywanym dużym rozwojem miasta związanym z zapoczątkowanymi przez obecnego Burmistrza Miasta Chojnice działaniami prorozwojowymi, takimi jak: modernizacja centralnej części miasta, oddanie do użytku Parku Wodnego, działaniami na rzecz pozyskania nowych inwestorów zewnętrznych poprzez np. doprowadzenie do utworzenia w sąsiedztwie z miastem filii Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Powstanie obwodnicy związane jest też z prognozowanym szybkim wyczerpaniem przepustowości na odcinku ulic położonych w ciągu istniejącego przebiegu drogi krajowej przez miasto, która biegnie ulicami: Człuchowską, Sukienników i Gdańską.
Trasę obwodnicy o długości ok. 13 km podzielić można na 3 odcinki:
- I odcinek – włączenie do drogi krajowej nr 22 od strony Człuchowa do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 212 Bytów – Chojnice – Zamarte
- II odcinek – od skrzyżowania z drogą nr 212 do skrzyżowania z drogą wojewódzką
nr 240 Chojnice – Tuchola – Świecie
- III odcinek – od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 240 Chojnice – Tuchola – Świecie do włączenia do istniejącej drogi w kierunku Elbląga.
Parametry drogi:
– projektowana prędkość 100 km/h
– 2 jezdnie
– docelowo 4 pasy ruchu
Jako uzasadnienie budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22 przytoczyć należy prognozę wzrostu ciężkiego ruchu samochodowego, zwłaszcza tranzytowego, w tym również międzynarodowego. Obecne natężenie ruchu pojazdów przejeżdżających przez miasto wynosi ok. 18-20 tys. pojazdów / dobę.
Przewiduje się, że w przypadku realizacji obwodnicy w r. 2015 przez miasto przejeżdżać będzie ok. 20 tys. pojazdów / dobę z równoczesną ilością ok. 12 tys. pojazdów / dobę poruszających się po obwodnicy.
W r. 2020 liczba pojazdów poruszających się po obwodnicy wzrośnie do ok. 20 tys. pojazdów / dobę.
Brak realizacji budowy obwodnicy oznaczałby całkowite zablokowanie centrum Chojnic, intensywny wzrost przewozów towarowych przez miasto, znaczny wzrost poziomu emitowanego hałasu, wzrost emisji szkodliwych składników spalin i tym samym znaczne skażenie powietrza atmosferycznego, które zagrażałoby zdrowiu i życiu mieszkańców miasta oraz zagrażałoby dziedzictwu przyrodniczemu Borów Tucholskich.
Budowa obwodnicy miasta Chojnice została przyjęta do realizacji w ramach “Strategii przebudowy głównych dróg krajowych w Polsce w latach 2003-2013”, i jest planowana
do budowy w latach: 2004-2005. Koszt całkowity wyniesie ok. 200 mln zł. Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie na ukończeniu jest opracowanie szczegółowej koncepcji programowej przebiegu obwodnicy, a opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę przewiduje się na drugą połowę 2004 r.
Ze “Strategią przebudowy głównych dróg krajowych w Polsce w latach 2003-2013” można się zapoznać na stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: http://www.gddkia.gov.pl/html/str2003-2013.htm