Chojnice, dnia 11 lutego 2022 r.
PP.6724.2.2022
Szanowni Państwo
Pozwolą Państwo, że na początku mojej odpowiedzi na list złożony przez Pana Michała Gruchałę bezpośrednio zwrócę się do Niego. Szanowany Panie Przewodniczący, jestem zaskoczony że składa Pan zapytania w imieniu Stowarzyszenia „Chojnice – Tu Bije Moje Serce”, które Pan sam założył wspólnie z kilkoma osobami, a nie jako Przewodniczący Samorządu Osiedla Kolejarz – Prochowa. Jestem również zaskoczony, że posługuje się Pan określeniem „List mieszkańców Miasta Chojnice zamieszkałych przy planowanej inwestycji”. Otrzymałem kilkanaście informacji, są również na portalach internetowych, a odnoszą się do tego, że Pan nie ma prawa wypowiadać się w imieniu wszystkich zainteresowanych. Część mieszkańców wyraziła również akceptację budowy zachodniego obejścia. W mojej ocenie powinien Pan zaznaczyć jaką ilościowo grupę mieszkańców Pan reprezentuje. Dodam, że badanie opinii publicznej przeprowadzone przez wykonawców strategii rozwoju Chojnic na reprezentatywnej próbie dają 82% poparcia mieszkańców Chojnic dla budowy zachodniego obejścia. Również uprzejmie proszę, aby nie używał Pan określeń „żądamy”. Nie musi również Pan prosić ponieważ, rzetelna informacja o inwestycji należy się każdemu mieszkańcowi lub grupie mieszkańców. Na koniec proszę, aby przestał Pan używać słowa „obwodnica”, ponieważ będziemy budować zachodnie obejście, które jest zmianą przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212. Będzie drogą klasy Z (do 60 km/h), a obwodnice to drogi klasy G (90 km/h). W przebiegu zachodniego obejścia będzie ulica Wisławy Szymborskiej i Księdza Kardynała Józefa Glempa. Proszę mi wskazać w Polsce obwodnice, w której przebiegu są nazwy ulic.
Szanowni Państwo, odpowiadam na zadanych 5 pytań. Pierwsze dotyczy dokumentów planistycznych. W tym pytaniu zawarł Pan również postulat wyjaśnienia:
Ad. 1.
Poniżej przedstawiam fragment załącznika graficznego z miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice, zatwierdzonego uchwałą Nr 26/45/71 Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bydgoszczy w dniu 24 kwietnia 1971 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Bydgoskiego Nr 14/1971, poz. 133 z dn. 30 lipca 1971 r.) z naniesionym przebiegiem Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice:
Poniżej przedstawiam fragment załącznika graficznego z miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice, zatwierdzonego uchwałą Nr 26/45/71 Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bydgoszczy w dniu 24 kwietnia 1971 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Bydgoskiego Nr 14/1971, poz. 133 z dn. 30 lipca 1971 r.) z naniesionym przebiegiem Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice:
Dodam, iż przebieg Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice uwzględniono także w poniższych dokumentach planistycznych:
1) miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice zatwierdzonym uchwałą Nr XIX/99/87 Miejskiej Rady Narodowej w Chojnicach z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz. Urz. Woj. Bydg. Nr 12, poz. 128);
2) miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice zatwierdzonym uchwałą Nr XXVI/240/92 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 17 lipca 1992 r. (Dz. Urz. Woj. Bydg. Nr 10, poz. 171 z dnia 10 września 1992 r.);
3) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice uchwalonym uchwałą Nr XXXII/332/97 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 6 października 1997 r.;
4) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice uchwalonym uchwałą Nr XXXIII/391/09 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 16 listopada 2009 r.;
5) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu pod zabudowę mieszkaniową i usługi przy ulicach Człuchowskiej i Wyszyńskiego w Chojnicach uchwalonym uchwałą Nr XLIII/501/10 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 26 października 2010 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego Nr 143 z dnia 24 listopada 2010 r., poz. 2790);
6) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu pod zabudowę mieszkaniową i usługi pomiędzy ulicami Człuchowską i Bytowską w Chojnicach uchwalonym uchwałą Nr VI/74/11 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 22 kwietnia 2011 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego Nr 54 z 2011 r., poz. 1253);
7) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu pod zabudowę mieszkaniową i usługi pomiędzy ulicami Człuchowską i Bytowską w Chojnicach uchwalonym uchwałą Nr XXXVII/397/13 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 28 października 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z dnia 27 listopada 2013 r. poz. 4167);
8) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice uchwalonym uchwałą Nr XLI/448/14 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 10 marca 2014 r.;
9) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przy ulicach: 14 Lutego i Prochowej w Chojnicach uchwalony uchwałą Nr XLVI/525/14 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 22 września 2014 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z dnia 27 października 2014 r. poz. 3609);
10) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice uchwalonym uchwałą Nr XXII/241/16 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 15 lipca 2016 r.;
11) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice, uchwalone uchwałą XVI/220/20 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 23 marca 2020 r.
Natomiast wybór obecnie najkorzystniejszego pod względem środowiskowym, ekonomicznym, użytkowym i społecznym wariantu przebiegu Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice poprzedzony był m.in.:
1) opracowaniem analizy funkcjonowania i projektu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na układzie ulic w Chojnicach – 2000 r.;
2) sporządzeniem analizy dostępności oraz koncepcji powiązań terenu przyległego do drogi krajowej 22 na odcinku od zakończenia obwodnicy Człuchowa do początku obwodnicy Chojnic – 2002 r.;
3) wykonaniem koncepcji drogowej powiązań komunikacyjnych w Chojnicach skrzyżowania drogi krajowej 22 z ulicą 14 Lutego (węzeł Nieżychowice), którą 16 marca 2012 r. pozytywnie zaopiniowała GDDKiA Oddział w Gdańsku (GDDKiA-O/Gd-P-2ps-4117/30/2012);
4) 15 czerwca 2012 r. spotkaniem w tut. Urzędzie w sprawie omówienia wariantów planowanego nowego węzła drogowego na obwodnicy Chojnic ze skrzyżowaniem z DW 212 do Sępólna Krajeńskiego;
5) uściślenie korytarza terenu oraz wybór optymalnych wariantów rozwiązań projektowych było przyczynkiem do zorganizowania w dniu 14 lutego 2014 r. prze zemnie w tut. Urzędzie spotkania drogowców (Roberta Marszałka – dyrektora GDDKiA Oddział w Gdańsku, Włodzimierza Kubiaka – dyrektora ZDW oraz dr hab. inż. Kazimierza Jamroza z Biura Konsultacyjno – Projektowego Inżynierii Drogowej „Trafik” s.c.) z przedstawicielami samorządów (Stanisławem Skają – Starostą Chojnickim oraz Zbigniewem Szczepańskim – Wójtem Gminy Chojnice);
6) dnia 30 czerwca 2014 r. została zawarta umowa (na kwotę 196.800,00 zł) na opracowanie dokumentacji w ramach projektu: Chojnicko – Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, tj. koncepcji szczegółowej, na realizację inwestycji pn.: „Wzmocnienie Korytarza transportowego południowego poprzez zmianę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212 w Chojnicach wraz z budową węzła na drodze krajowej nr 22”;
7) w ramach opracowywania ww. koncepcji szczegółowej 15 września 2014 r. we Wszechnicy Chojnickiej odbyło się spotkanie z mieszkańcami Osiedla Kolejarz;
8) 29 października 2014 r. w Centrum Edukacyjno – Wdrożeniowym w Chojnicach odbyły się konsultacje społeczne dotyczące budowy nowego odcinka DW 212 oraz węzła DK 22 w Nieżychowicach;
9) dnia 30 stycznia 2015 r. w siedzibie GDDKiA Oddział w Gdańsku odbyło się spotkanie dotyczące przedstawienia, omówienia oraz wstępnego uzgodnienia ww. koncepcji szczegółowej;
10) 24 lutego 2015 r., ponownie w siedzibie GDDKiA Oddział w Gdańsku odbyło się spotkanie w sprawie zaopiniowania/uzgodnienia ostatecznego zakresu Koncepcji szczegółowej
– wzmocnienie korytarza transportowego południowego poprzez zmianę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212 w Chojnicach wraz z budową węzła na drodze krajowej nr 22;
11) 27 lutego 2015 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku zaopiniował pozytywnie wariant 5 oraz wariant 4 z uwagą dotyczącą zachowania 500 m pomiędzy skrzyżowaniami dla włączenia terenów rozwojowych na wysokości ul. Zygmunta Augusta opracowanej koncepcji szczegółowej pn.: „Wzmocnienie Korytarza transportowego południowego poprzez zmianę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212 w Chojnicach wraz z budową węzła na drodze krajowej nr 22”;
12) w dniu 2 czerwca 2015 r. za kwotę 107.010,00 zł została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej do przedłożenia na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Warszawie w ramach wzmocnienia korytarza transportowego południowego poprzez budowę węzła na drodze krajowej nr 22;
13) w wyniku dalszych prac za kwotę 26.000,00 zł została sporządzona (w październiku 2015 r.) koncepcja „Budowy zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice”;
14) w lutym 2016 r. na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycji (GDDKiA w Gdańsku) przedstawiono koncepcję programową „Wzmocnienie korytarza transportowego południowego poprzez budowę węzła na drodze krajowej nr 22”;
15) uchwałą Nr XXII/301/16 z dnia 15 lipca 2016 r. Rada Miejska w Chojnicach podjęła decyzję w sprawie udzielenia pomocy finansowej w kwocie 1.500.000,00 zł Samorządowi Województwa Pomorskiego na realizację projektu „Pomoc finansowa dla Samorządu Województwa Pomorskiego na wykonanie „Dokumentacji projektowej budowy zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice”, tj.: w 2016 r. kwotę 50.000 zł, w 2017 r. kwotę 1.450.000 zł;
16) 25 lipca 2016 r. podczas posiedzenia sejmiku województwa pomorskiego w Chojnicach Miasto Chojnice zadeklarowało przekazanie województwu łącznie 1,5 mln zł na dokumentację projektową budowy zachodniego obejścia drogowego Chojnic;
17) 31 stycznia 2017 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku udzielił zamówienia (cena wybranej oferty: 557.190,00 zł) firmie HIGHWAY Sp. z o.o. z Banina, które polegało na opracowaniu dokumentacji projektowej obejmującej budowę drogi o parametrach drogi wojewódzkiej (docelowo zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212) po zachodniej stronie Chojnic, na odcinku od istniejącego skrzyżowania ulicy Leśnej – Bytowskiej do ulicy 14 Lutego;
18) 22 marca 2017 r. w ZDW w Gdańsku odbyła się 1 rada projektu dla zadania pn. „Budowa zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice”;
19) 30 marca 2017 r. GDDKiA Oddział w Gdańsku przekazał do GDDKiA Departament Technologii w Warszawie uzupełnioną przez BPBK S.A. w Gdańsku dokumentację projektową o elementy wymagane przez Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych;
20) dnia 4 maja 2017 r. do Burmistrza Miasta Chojnice wpłynął wniosek (HIGHWAY Sp. z o. o. z Banina jako pełnomocnika ZDW w Gdańsku) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.). Z uwagi, iż planowana inwestycja przebiega nie tylko na terenie miasta Chojnice, ale wychodzi również poza jego obszar Burmistrz Miasta Chojnice zwrócił się do Wójta Gminy Chojnice oraz do Wydziału Planowania Przestrzennego, tut. Urzędu o podanie informacji czy dla ww. terenu istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (wypis i wyrys). Po otrzymaniu ww. dokumentów wszczęto postępowanie w przedmiotowej sprawie (obwieszczenie Burmistrza Miasta Chojnice z dnia 14 czerwca 2017 r.). W tym samym czasie organ upoważniony do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wystąpił do:
– Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku;
– Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chojnicach;
– Wójta Gminy Chojnice;
o wyrażenie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko. Do dnia 20 lipca 2017 r. nie otrzymano opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku. Natomiast Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chojnicach pismem znak PSSE-NZ-9200-71/37/1/17 z dnia 22 czerwca 2017 r (data wpływu 23 czerwca 2017 r.) wyraził opinię, że realizacja przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Raport należy sporządzić zgodnie
z art. 66 i art. 67 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 ze zm.) uwzględniając szczególnie:
– minimalizację uciążliwości i szkodliwych wpływów przedsięwzięcia na istniejącą zabudowę chronioną oraz możliwość powstawania konfliktów społecznych;
– w decyzji środowiskowej należało uwzględnić zapisy wskazujące skuteczne metody i środki, które wykluczą wszelkie uciążliwości płynące z realizacji i eksploatacji tego zadania – na zdrowie i życie ludzi.
Wójt Gminy Chojnice pismem RŚiGN.6220.6.1.2017 z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) wydał postanowienie, w którym wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Po otrzymaniu opinii z RDOŚ w Gdańsku i zapoznaniu się z jej treścią Burmistrz Miasta Chojnice wyda stosowne postanowienie w przedmiotowej sprawie;
21) dnia 25 maja 2017 r. HIGHWAY Sp. z o.o. z Banina, w chojnickim ratuszu zorganizowała spotkanie informacyjne w sprawie przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice”;
22) pokłosiem majowego spotkania informacyjne było zlecenie w dniu 1 sierpnia 2017 r. opracowania koncepcji drogowej powiązań komunikacyjnych w zachodniej części miasta Chojnice, w powiązaniu z terenami Gminy Chojnice, przy uwzględnieniu sporządzanego projektu budowy zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice – projektowanej zmiany przebiegu DW 212;
23) kolejne spotkanie informacyjne dotyczące „Budowy zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice” odbyło się 21 września 2017 r. w auli Liceum Ogólnokształcącego im. Filomatów Chojnickich w Chojnicach (63 mieszkańców Osiedli Kolejarz, Asnyka i Zamieście);
24) dnia 6 października 2017 r. Burmistrz Miasta Chojnice postanowił stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice.
Nadmienię również, iż informacje o postępach i zaawansowaniu prac nad poszczególnymi opracowaniami, a także przeprowadzonych dyskusjach publicznych i konsultacjach (z mieszkańcami czy radnymi) dotyczących opracowywanych dokumentów planistycznych jak i projektowych zamieszczone były na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Chojnicach, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Chojnicach, na tablicach ogłoszeń Samorządów Mieszkańców Osiedli i w lokalnej prasie.
Przypomnę, iż tereny zlokalizowane w rejonie ulicy Asnyka już w roku 1987, zgodnie z miejscowym planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice, zatwierdzonym uchwałą Nr XIX/99/87 Miejskiej Rady Narodowej w Chojnicach z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz. Urz. Woj. Bydg. Nr 12, poz. 128) przeznaczone były pod projektowane tereny zabudowy jednorodzinnej:
Natomiast tereny położone przy ulicach: I Batalionu Strzelców, Bińczyka, Myśliwska czy Gryfa Pomorskiego już w 1992 r. przeznaczone były pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną o niskiej intensywności zabudowy na wydzielonych działkach i usług rzemiosła. Czego potwierdzeniem są ustalenia oraz poniżej zamieszczony wyrys z miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Chojnice, zatwierdzonego uchwałą Nr XXVI/240/92 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 17 lipca 1992 r. (Dz. Urz. Woj. Bydg. Nr 10, poz. 171 z dnia 10 września 1992 r.):
Ad. 2.
Dlaczego miasto sprzedawało działki leżące w pobliżu zachodniego obejścia, czyli ul. W. Szymborskiej i ks. k. J. Glempa otóż jestem przekonany, że każda osoba, która kupuje nieruchomości niezabudowane zaznajamia się z podstawową informacją, czy ta nieruchomość objęta jest warunkami zabudowy, czy planem zagospodarowania przestrzennego (planem miejscowym) co wielokrotnie podkreślałem. Pragnę również zakomunikować, że zgodnie z prawem odległość drogi od nieruchomości może wynosić 8 m, a w naszym przypadku najmniejsza odległość to 20 m. Pan Michał Gruchała myli się również twierdząc, że wartość nieruchomości po budowie zachodniego obejścia spadnie. W mojej ocenie jest wręcz odwrotnie, ponieważ powstanie nowy układ komunikacyjny np. skrzyżowanie z Zamieściem.
Ad. 3.
Zarzuca mi Pan Michał Gruchała, że nie wziąłem udziału w spotkaniu z mieszkańcami, które, organizował. Pragnę podkreślić, że Pan Przewodniczący najpierw ogłosił termin zebrania,
w tym czasie ja potwierdziłem, że nie jestem zaproszony i dopiero potem takie zaproszenie otrzymałem. Do udziału w spotkaniu desygnowałem najbardziej kompetentną osobę w tym projekcie, czyli pana dyrektora wydziału planowania przestrzennego Waldemara Gregusa. Myślę również, że objętość i warstwa merytoryczna powyższego listu upewni Pana Przewodniczącego, że sumiennie odpowiadam na zadane pytania. Przebieg zachodniego obejścia był uzgodniony i otrzymał pozytywną opinię Wójta Gminy Chojnic pana Zbigniewa Szczepańskiego. Zadanie nie było konsultowane ze Starostą Powiatu Chojnickiego, natomiast uzyskaliśmy akceptację Marszałka Województwa i Zarządu. Koszt budowy zachodniej obwodnicy Chojnic, która byłaby wykonana w klasie drogowej G (90 km/h), a ujęta jest w dokumentach planistycznych wyniósłby ok. 300 mln. zł. Obecnie nie ma źródła finansowego tak dużej inwestycji. Potwierdzam, że Wójt Gminy Chojnice nie zgodził się na przesuwanie przebiegu zachodniego obejścia na tereny Gminy Chojnice, w tej sprawie interweniował również Pan Poseł Aleksander Mrówczyński. W załączeniu przekładam korespondencję z Panem Posłem.
Ad. 4.
Tak jak wspomniałem powyżej, w celu uściślenia korytarza terenu oraz wyboru optymalnych wariantów rozwiązań projektowych Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice dnia – dyrektorem GDDKiA Oddział w Gdańsku, Włodzimierzem Kubiakiem – dyrektorem ZDW oraz dr hab. inż. Kazimierzem Jamrozem z Biura Konsultacyjno – Projektowego Inżynierii Drogowej „Trafik” s.c. oraz z przedstawicielami samorządów Stanisławem Skają – Starostą Chojnickim i Zbigniewem Szczepańskim – Wójtem Gminy Chojnice.
Podczas spotkania uzgodniono m.in., iż ze względu na możliwości finansowe oraz przewidywaną perspektywę czasową, dla wspólnego dobra interesów miasta i gminy na tym etapie najkorzystniejsza jest realizacja budowy zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice poprzez zmianę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212 oraz wzmocnienie korytarza transportowego południowego poprzez budowę węzła Nieżychowice na drodze krajowej
nr 22.
Dlatego też pozytywna ocena przedstawionej koncepcji umożliwiła wyznaczenie w Studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta oraz gminy Chojnice projektowanego przebiegu drogi oraz lokalizacji węzła (nie rezygnując z docelowego perspektywicznego przebiegu zachodniej obwodnicy Chojnic).
Poza tym informuję, iż pismem PP.6724.30.2017 z dnia 20 listopada 2017 r., po konsultacjach z Wójtem Gminy Chojnice ustosunkowałem się do propozycji przedstawionego alternatywnego przebiegu budowy Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice przez Pana Posła Aleksandra Mrówczyńskiego uzasadniając, iż nie ma podstaw do zmiany zaprojektowanego przebiegu drogi. Poinformowałem także Pana Posła, że Wójt Gminy Chojnice pozytywnie opiniuje zaprojektowany przebieg Zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice.
Ad. 5
Bardzo ważne jest 5 pytanie, które dotyczy budowy dróg osiedlowych. Chciałbym uzmysłowić Państwu i Panu przewodniczącemu, że żeby zbudować drogę osiedlową, co oczywiście należy się wszystkim mieszkańcom, trzeba uzbroić tę drogę we wszystkie media (prąd, woda, gaz, kanalizację sanitarną, kanalizację deszczową). Trzeba również zbudować oświetlenie. Ważny jest też tzw. procent zainwestowania na działkach, które graniczą z drogą. Na Osiedlu Asnyka, gdzie kilka lat temu zbudowaliśmy kilka dróg osiedlowych mieszkańcy, którzy po budowie dróg budują obecnie domy niestety niszczą chodniki i nawierzchnie drogowe. Wykonują przyłącza i prowadzą prace budowlane. Rada Miejska Chojnic w najbliższym czasie podejmie decyzje, które spowodują, że właściciele nieruchomości niezabudowanej przed budową drogi osiedlowej wprowadzą tzw. przyłącza na teren swoich nieruchomości i w efekcie nie będą ingerować w nową drogę i chodniki. Plan budowy dróg osiedlowych ustala Rada Miejska.
W tej kadencji będziemy jeszcze budować kolejne ulice osiedlowe: Modrzewiowa, Daglezjowa, Leśna, Działkowa, Przytorowa, Willowa. Będziemy również, co jest ważne dla mieszkańców osiedla, które Pan reprezentuje, modernizować ulicę Wyszyńskiego. Ulice, o które Pan Przewodniczący pyta w swoim liście będą realizowane w latach 2023 – 2027, po budowie zachodniego obejścia. Podobna sytuacja miała miejsce na Osiedlu Słonecznym po modernizacji układu drogowego Chojnice – Charzykowy. Stopień zainwestowania na Osiedlu Słonecznym wynosi 100 % i nie ma tam dróg gruntowych. Proszę również zauważyć, że na Osiedlu Kolejarz wiele dróg osiedlowych zostało zmodernizowanych w ramach programu budowy deszczówek.
Szanowni Państwo, Pan Przewodniczący Michał Gruchała po 23 latach mojej służby dla miasta i mieszkańców zwraca mi uwagę, że jestem wybrany przez naród i dla dobra narodu powinienem sprawować władzę. To bez znaczenia, że jestem znacznie starszy od Pana Przewodniczącego, a po raz kolejny mogę zapewnić, że pracuję i mam zaszczyt być Burmistrzem wszystkich mieszkańców naszego kochanego miasta. Pan Przewodniczący również deklaruje skierowanie podobno słusznych argumentów do Rzecznika Praw Obywatelskich i Najwyższej Izby Kontroli. Otóż jestem za, każdy ma takie prawo i przypominam, że Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę 3 mieszkańców, a inne instytucje pozytywnie opiniowały i zatwierdziły projekt zachodniego obejścia. Przypominam również, że pozyskaliśmy 47 mln zł zewnętrznych środków na realizację tej inwestycji.