W dniu 28.01.2003r. Rada Miejska Chojnic „zobowiązała burmistrza do wyjaśnienia sprawy podwyżek abonamentu za telewizję kablową”. Po podwyżce abonamentu na rok 2003 przez ZUA Petrus Sp. z o.o. mieszkańcy Chojnic wielokrotnie protestowali przeciwko blisko 20-to procentowemu zwiększeniu opłat. Podkreślić należy również fakt, że Operator poinformował mieszkańców, iż cyt. …”nowe stawki są zdecydowanie niższe od stawek obowiązujących u innych operatorów”. Po dokładnym sprawdzeniu okazało się o czym wielokrotnie informowałem, że stawki ZUA Petrus Sp. z o.o. w Chojnicach należą do najwyższych. W związku z wnioskiem Rady Miejskiej wystąpiłem do Powiatowego Rzecznika Konsumentów oraz do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Efektem podjętych działań jest postanowienie o postępowaniu antymonopolowym. Szczegółowy zakres postępowania toczy się z podejrzeniem nadużywania przez Petrus Sp. z o.o. pozycji dominującej na lokalnym rynku poprzez: cyt.:
-
bezpośrednie lub pośrednie narzucanie nieuczciwych cen, w tym nadmiernie wygórowanych opłat abonamentowych,
-
narzucanie przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści, a to wskutek pobierania opłaty z tytułu zmiany pakietu z „wyższego” na „niższy”.
Pragnę również poinformować, iż poprosiłem o pilne konsultacje prezesów chojnickich spółdzielni mieszkaniowych i zarządców nieruchomości w sprawie tzw. azartów. Po likwidacji anten zbiorczych mieszkańcy Chojnic zostali zmuszeni do opłat tzw. pakietu podstawowego. Pozostawieni zostali w sytuacji bez wyjścia. Płacą 8,00 zł miesięcznie za pakiet podstawowy dla „Petrusa”. Tymczasem w innych miastach jest znacznie taniej bo np. Spółdzielnia „Południe” we Włocławku – 5 zł, Spółdzielnia „Rubinkowo” w Toruniu 4-6 zł, a Spółdzielnia „Fordońska” w Bydgoszczy – 3 zł.
Jestem zainteresowany odpowiedzią na proste pytanie: dlaczego Chojniczanie mają płacić o 40-50% więcej niż mieszkańcy Torunia, Włocławka czy Bydgoszczy. Czym my się wyróżniamy, czy przypadkiem nie jest to dowód na praktykę monopolistyczną ZUA Petrus Sp. z o.o. ? Moje konsultacje z zarządcami nieruchomości powinne też określić warunki do zaistnienia konkurencji dla „Petrusa”. Nie byłoby problemu, gdyby operatorów było kilku. Myślę, że wówczas interwencje Rady Miejskiej i Burmistrza byłyby niepotrzebne. Jest przecież wiele segmentów rynku, w których niepotrzebne są interwencje, a ceny są stabilne lub spadają. Chciałbym również przypomnieć, że inflacja wynosi ok. 1,5%, a np. opłata koncesyjna od jednego gniazdka TVN-24 wynosi ok. 1 zł. Deklaruję, iż problem podwyżek będę wyjaśniał skutecznie do końca i nie ugnę się przed presją i groźbami skierowanymi do mnie w innych sprawach służbowych przez operatora telewizji kablowej, który jest również właścicielem Radia Weekend.