Program współpracy Gminy Miejskiej Chojnice z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, na 2012 rok
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1
Współpraca realizowana jest w oparciu o roczny program uchwalany przez Radę Miejską w Chojnicach i realizowana jest m.in. poprzez zlecanie realizacji zadań gminy w formie powierzania wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na jego sfinansowanie lub wspierania realizacji zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji. Program obejmuje współpracę Gminy Miejskiej Chojnice z organizacjami działającymi na rzecz Gminy Miejskiej Chojnice i jego mieszkańców.
Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873, z późn. zm.);
- działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz niedziałające
w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje
i stowarzyszenia; - organizacjach pożytku publicznego – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego a także stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, które spełniają wymagania określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące na obszarze gminy miejskiej Chojnice swoją działalność; - środkach publicznych – należy przez to rozumieć środki publiczne, o których mowa
w ustawie o finansach publicznych, przeznaczonych na wydatki publiczne w rozumieniu tej ustawy; - dotacji – należy rozumieć przez to dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240);
- otwartym konkursie ofert – należy przez to rozumieć konkurs na dotacje z budżetu Gminy Miejskiej Chojnice na realizację zadań Gminy Miejskiej Chojnice;
- komisji konkursowej – należy przez to rozumieć Komisję Konkursową, powołaną przez Burmistrza Miasta Chojnice w celu zaopiniowania ofert;
- sferze zadań publicznych – należy przez to rozumieć zadania, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- gmina – rozumie się przez to Gmina Miejska Chojnice;
- zadaniach gminy – należy przez to rozumieć zadania publiczne, należące do zakresu działania Gminy Miejskiej Chojnice
- gminie i samorządzie gminnym – należy przez to rozumieć zarówno organy samorządowe jak i jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Chojnice, realizujące określone zadania publiczne, należące do zadań gminy- samorządu gminnego.
Rozdział 2.
Główne cele programu
§ 2
Głównym celem programu współpracy samorządu Gminy Miejskiej Chojnice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy jest kształtowanie ładu społecznego w środowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi działającymi na obszarze gminy poprzez wspieranie tych organizacji w realizacji ważnych celów społecznych oraz stwarzanie warunków dla powstawania różnorodnych inicjatyw i struktur działających na rzecz lokalnej społeczności a także integrowanie różnych podmiotów polityki lokalnej obejmującej swym zasięgiem sferę zadań publicznych.
Szczegółowe cele programu:
- Poprawa jakości życia i pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców Gminy Miejskiej Chojnice.
- Większa efektywność wydatkowania środków publicznych.
- Zwiększanie ilości i jakości usług świadczonych na rzecz mieszkańców.
- Stałej partnerskiej współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi.
- Udział zainteresowanych podmiotów przy tworzeniu programu współpracy.
Rozdział 3.
Zasady i formy współpracy
§ 3
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- zasada pomocniczości – oznacza to, że Gmina Miejska Chojnice powierza organizacjom realizację zadań własnych, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy.
- zasada suwerenności stron – oznacza to, że stosunki pomiędzy Gminą Miejską Chojnice a organizacjami kształtowane będą z poszanowaniem wzajemnej autonomii
i niezależności w swojej działalności statutowej. - zasada partnerstwa – oznacza dobrowolną współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określanych stosowną umową lub porozumieniem.
- zasada efektywności – polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych
- zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych.
Zarówno Gmina jak i organizacje pożytku publicznego w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami.
- Współpraca może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
- Współpraca finansowa polega na zlecaniu realizacji zadań publicznych poprzez:
- powierzanie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
- wspieranie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- Współpraca pozafinansowa polega na:
- wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności,
- konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
- konsultowaniu projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia.
- tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych
w art. 3 ust. 3 ustawy oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej, - udzielanie organizacjom wsparcia poprzez nieodpłatne użyczenie sprzętu czy udostępnienie sali (w budynku Urzędu Miejskiego lub jednostek podległych), na doraźne potrzeby organizacji, korzystanie z usług kancelaryjnych, doradztwo i udzielanie (poprzez właściwe jednostki organizacyjne) pomocy merytorycznej organizacjom w przygotowaniu projektów i pisaniu wniosków.
Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy
§ 4
Zakres przedmiotowy programu określa art. 4 ustawy, który wyznacza zakres sfery zadań pożytku publicznego i obejmuje praktycznie wszystkie istotne przedmioty realnego i potencjalnego wspólnego zainteresowania samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych oraz podmiotów działających w sferze pożytku publicznego.
Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne
§ 5
- Uznaje się, że do zadań priorytetowych, które będą realizowane w 2012 r. przez adresatów programu należą: (zadania priorytetowe realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy w 2012 roku zostaną podane po opracowaniu projektu budżetu gminy na 2012 rok, jak również w ogłoszeniu konkursowym).
- Burmistrz Miasta może, na wniosek podmiotu Programu, rozszerzyć listę zadań realizowanych w 2012 roku po zasięgnięciu opinii komisji Rady Miejskiej właściwej dla dziedziny zadania
Rozdział 6.
Okres realizacji programu
§ 6
Gmina Miejska Chojnice realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują rok kalendarzowy 2012.
Rozdział 7.
Sposób realizacji programu
§ 7
- Przeprowadzanie otwartych konkursów ofert wg procedur określonych w ustawie oraz Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania zadania (Dz.U. z 2005r., Nr 264, poz. 2207).
- Gmina Miejska Chojnice może, na wniosek organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy, zlecić realizację zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert. Szczegółowe warunki oraz tryb przyznawania dotacji określa art. 19a ustawy.
Rozdział 8.
Wysokość środków przeznaczanych na realizację programu.
§ 8
Wysokość środków finansowych przewidzianych na realizację zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy zostanie określona w uchwale Rady Miejskiej w Chojnicach w sprawie przyjęcia budżetu Gminy Miejskiej Chojnice na 2012 rok.
Rozdział 9.
Ocena realizacji programu
§ 9
- Burmistrz Miasta Chojnice dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania wspieranego lub powierzanego organizacji pozarządowej na zasadach określonych w ustawie.
- Mierniki efektywności programu oparte są na informacji dotyczącej jego realizacji w ciągu ostatniego roku, a w szczególności:
- liczba i rodzaje otwartych konkursów ofert;
- liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
- liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego;
- wysokość kwot udzielonych dotacji;
- liczba organizacji realizujących zadania publiczne
- Burmistrz Miasta Chojnice składa Radzie Miejskiej w Chojnicach sprawozdanie z realizacji Programu, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.
Rozdział 10.
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 10
- Program Współpracy tworzony jest w kilku etapach:
- przygotowanie projektu Programu przez Referat,
- skierowanie projektu do Burmistrza Miasta, który akceptuje go i kieruje do konsultacji społecznych,
- konsultacje odbywają się, od momentu umieszczenia projektu w Biuletynie Informacji Publicznej, stronie internetowej miasta Chojnice oraz tablicach ogłoszeń na min. 14 dni. W tym czasie można zgłaszać wnioski i uwagi w Referacie.
- po naniesieniu poprawek Program zostaje skierowany pod obrady Rady Miejskiej
w Chojnicach, który podejmuje stosowną uchwałę. - Roczny program współpracy uchwalany jest do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania.
Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 11
- Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania złożonych ofert.
- W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele Burmistrza oraz osoby reprezentujące organizacje oraz inne podmioty z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje oraz inne podmioty biorące udział w konkursie, w liczbie, co najmniej dwóch dla każdej ze stron.
- Z głosem doradczym w pracach Komisji mogą brać udział osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie, w jakiej organizowany jest konkurs.
- Członkowie komisji konkursowej przed rozpoczęciem działalności komisji składają oświadczenie, że nie są członkami organizacji lub podmiotu, która złożyła ofertę do ogłoszonego konkursu
- Burmistrz ogłaszając otwarty konkurs ofert ogłasza również nabór na członków komisji konkursowej z organizacji pozarządowych lub podmiotów w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz na stronie internetowej gminy.
- Kandydatem na członka komisji konkursowej może zostać każdy przedstawiciel organizacji pozarządowej lub podmiotu, pod warunkiem, że organizacja lub podmiot, które reprezentuje nie będzie brać udziału w ogłoszonym konkursie.
- Zgłoszeń do udziału w komisji przedstawiciele organizacji pozarządowej lub podmiotu dokonują w formie pisemnej lub drogą elektroniczną na wskazany w naborze adres emailowy.
- Wyboru przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów do komisji dokonuje Burmistrz.
- Jeżeli w odpowiedzi na nabór na członków komisji konkursowej nie wpłynie żadne zgłoszenie kandydata ze strony organizacji pozarządowej lub podmiotu Burmistrz proponuje wybranym przez siebie przedstawicielom organizacji.
- Referat realizujący konkurs jest zobowiązany do przekazania informacji o otwartym konkursie ofert oraz naborze na członków komisji konkursowych z organizacji pozarządowych i innych podmiotów. Referat zamieszcza te informacje w:
- Biuletynie Informacji Publicznej,
- na tablicy ogłoszeń Urzędu
- na stronie internetowej miasta www.miastochojnice.pl
- Burmistrz powołuje komisje konkursową i wybiera przedstawicieli organizacji i innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur kierując się przy tym posiadaną przez nich specjalistyczną wiedzą w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.
- Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
- Przewodniczącym komisji konkursowej jest przedstawiciel gminy -z-ca burmistrza.
- Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzą pracownicy referatu.
- Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursu.
- Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert dokonuje następujących czynności:
- zapoznaje się z podmiotami, które złożyły oferty;
- ocenia złożone oferty pod względem formalnym, (poprawne wypełnienie oferty oraz komplet załączników);
- odrzuca oferty nie spełniające formalnych warunków konkursu lub zgłoszone po wyznaczonym terminie;
- ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy;
- ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
- ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne;
- uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione
w art. 3 ust. 3 ustawy udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego; - uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione
w art. 3 ust. 3 ustawy, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy
i pracę społeczną członków; - uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków;
- po zapoznaniu się z merytoryczną treścią ofert, każdy członek komisji konkursowej dokonuje indywidualnie punktowej oceny na karcie, zgodnie ze wskaźnikami określonymi w ogłoszeniu konkursowym oraz proponuje wysokość dotacji;
- Prace Komisji są prowadzone, jeżeli jej w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa składu. Z czynności dokonywanych na każdym z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, a po zakończeniu posiedzeń opiniująco-oceniających oferty sporządza się protokół końcowy zawierający:
- oznaczenie miejsca i czasu konkursu;
- imiona i nazwiska członków komisji konkursowej;
- liczbę zgłoszonych ofert;
- wskazanie ofert odpowiadających warunkom konkursu;
- wskazanie ofert nie odpowiadających warunkom konkursu lub zgłoszonych po terminie;
- propozycję rozstrzygnięcia konkursu wraz z proponowaną wysokością dotacji,
- podpisy członków komisji.
- Komisja wypracowuje stanowisko, po zebraniu indywidualnych opinii wobec wszystkich ofert i przedstawia je w formie listy ocenionych projektów z przypisaną im oceną punktową i proponowaną propozycją przyznania dotacji.
- Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Burmistrz Miasta Chojnice.
- Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
- W przypadku, kiedy organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków
i zakresu realizacji zadania. - Informacje o złożonych ofertach, przyznanych dotacjach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, są podawane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
- Komisja ulega rozwiązaniu z dniem zatwierdzenia przez Burmistrza Miasta wyników konkursu. Decyzje Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków, w głosowaniu jawnym.
- Komisja konkursowa jest organem opiniodawczo-doradczym w zakresie opiniowania wniosków o uzyskanie środków finansowych. Jej decyzja nie jest zatem wiążąca dla organu ogłaszającego konkurs. Decyzję o ostatecznym wyborze oferty i udzieleniu dotacji na realizację zadania publicznego dokonuje Burmistrz Miasta Chojnice w formie Zarządzenia. Jest ona ostateczna i nie podlega zaskarżeniu.
- Ostateczny tryb pracy Komisji Konkursowych określa regulamin zatwierdzany przez Burmistrza w momencie ogłoszenia konkursu.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
§ 12
- Program ma charakter otwarty. Zakłada możliwość uwzględniania nowych form współpracy oraz ogłaszania konkursów na zadania nieokreślone w niniejszym programie.
- Uchwalony program współpracy podaje się do publicznej wiadomości przez zamieszczenie go na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Chojnicach.
- Dla zachowania zasady jawności i konkurencyjności do publicznej wiadomości w podobny sposób podaje się też wszystkie informacje dotyczące bieżącej współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami.
- Program współpracy obejmuje organizacje pozarządowe oraz innych jednostek prowadzących swoją działalność na terenie gminy miejskiej Chojnice lub na rzecz jego mieszkańców i spełniają wymogi określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Zmiany w „Programie” mogą być dokonywane w trybie uchwały Rady Miejskiej.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowania mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pliki do pobrania