§ 28.
1.Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.
2.Przygotowanie sesji obejmuje:
1)ustalenie porządku obrad,
2)ustalenie czasu i miejsca obrad,
3)zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3.Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub Zastępca Przewodniczącego Rady w sytuacjach określonych w Statucie.
4.O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji Rady powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
5.Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
6.W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ustępie 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7.Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad Sesji Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty tj. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz na stronie internetowej Miasta.
8.W przypadkach nie cierpiących zwłoki, a szczególnie dotyczących zagrożenia życia, zdrowia, bezpieczeństwa obywateli, narażenia Miasta na znaczne straty lub naruszenia innych, istotnych interesów Miasta, Przewodniczący Rady może zwołać sesję z pominięciem obowiązków wskazanych w § 28 ust. 4 Statutu. W takim przypadku zobowiązany jest do przedłożenia Radzie szczegółowego uzasadnienia zastosowania tego trybu.
§ 29.
1.Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2.W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Sekretarz i Skarbnik Miasta.
3.Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani pracownicy Urzędu zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych dyrektorzy wydziałów Urzędu oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
§ 30.
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 31.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 32.
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 33.
1.Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2.Na wniosek Przewodniczącego Rady bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3.O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4.Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.
§ 34.
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
§ 35.
1.Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2.Rada na wniosek Przewodniczącego powołuje spośród radnych Sekretarza obrad i powierza mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 36.
1.Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram (kolejny numer sesji) sesję Rady Miejskiej w Chojnicach”.
2.Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 33 ust. 2.
§ 37.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 38.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1)przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2)powołanie Sekretarza i Komisji Wnioskowej,
3)informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
4)sprawozdanie Burmistrza z pracy Urzędu w okresie międzysesyjnym,
5)interpelacje i zapytania radnych,
6)odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania,
7)przedłożenie przez przewodniczących komisji wniosków i opinii podjętych
w okresie między sesjami,
8)informacja o realizacji uchwał i wniosków podjętych na poprzedniej Sesji,
9)ustosunkowanie się do wniosków komisji,
10)rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
11)wolne wnioski i oświadczenia klubowe.
§ 39.
1.Sprawozdanie o jakim mowa w § 38 pkt. 4 składa Burmistrz lub osoba przez niego wyznaczona.
2.Sprawozdania komisji składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 40.
1.Interpelacje i zapytania kierowane są do Burmistrza.
2.Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3.Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4.Interpelacje składa radny w formie ustnej lub pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący Rady niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5.Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udzielają właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Burmistrza.
6.W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
7.Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 41.
1.Zapytania składają radni.
2.Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Miasta, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
3.Zapytania składane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej. § 40 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 42.
1.Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2.Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3.Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4.Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 43.
1.Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2.Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień.
3.Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do rzeczy”, następnie „do porządku”, a gdy przywołania nie odniosły skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
4.Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5.Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 44.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 45.
1.Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
stwierdzenia quorum,
zamknięcia i zmiany porządku obrad,
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
zamknięcia listy mówców,
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
zarządzenia przerwy,
odesłania projektu uchwały do komisji,
przeliczenia głosów,
przestrzegania regulaminu obrad.
głosowania bez dyskusji,
reasumpcji głosowania,
sprawdzenia listy obecności,
zarządzenia głosowania imiennego,
2.Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje niezwłocznie pod głosowanie.
§ 46.
1.Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego po uprzednim jego zawiadomieniu.
2.Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 47.
1.Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2.Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3.Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 48.
1.Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam (kolejny numer sesji) sesję Rady Miejskiej w Chojnicach”.
2.Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3.Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 49.
1.Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
2.Postanowienia ust. 1 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 50.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 51.
1.Pracownik Urzędu, wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2.Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z obrad tej sesji.
§ 52.
1.Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2.Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
a)numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego Rady i protokolanta,
b)stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c)imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
d)odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
e)ustalony porządek obrad,
f)przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
g)przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
h)podpis Przewodniczącego Rady, osoby sporządzającej protokół oraz Sekretarza Sesji.
§ 53.
1.W okresie między sesjami lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2.Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3.Rada może przyjąć protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 54.
1.Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty projektów uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2.Protokół z ostatniej sesji nie podlega zatwierdzeniu, a zgodność jego treści z przebiegiem obrad zatwierdza przewodniczący Rady Miejskiej i Sekretarz Sesji.
§ 55.
1.Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
2.Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.