W dniu 30 kwietnia odbyła się XIX sesja Rady Miejskiej i zanim przystąpiono do obrad uczczono minutą ciszy zmarłego biskupa diecezji pelplińskiej Jana Bernarda Szlagę. Następnie przewodniczący Rady Mirosław Janowski odczytał pismo Piotra Pawlickiego o rezygnacji z mandatu radnego z przyczyn osobistych. Głos zabrał również sam autor pisma, przepraszając wszystkich chojniczan za swój czyn – drogowe przestępstwo, świadomie ponosząc tego konsekwencje. Jednocześnie podziękował wszystkim, którzy go wspierają i wierzą, że z tego upadku na nowo powstanie. Wyrazy wdzięczności skierował też w stronę burmistrza i jego współpracowników, radnych Rady Miejskiej, dyrekcji swojej szkoły i gronu pedagogicznemu oraz księżom. Zaznaczył również, że nadal pragnie służyć bliźnim.
Sekretarzem XIX sesji Rady Miejskiej została Gabriela Wegner, a członkami Komisji Wnioskowej Antoni Szlanga i Marek Szmagliński. Protokół z obrad sesji XVIII przyjęto bez odczytania.
Sprawozdanie Burmistrza z prac między sesjami:
Burmistrz Arseniusz Finster poinformował radnych o kończeniu inwestycji na ul. 14 Lutego i budowy ronda. Obecnie trwają prace porządkowe oraz oznakowanie poziome. Burmistrz porozumiał się z panem Starostą Powiatu Chojnickiego w sprawie nasadzeń i na rondzie przy ul. Piłsudskiego i Warszawskiej, Dworcowej i Piłsudskiego będą one realizowane. Starostwo kupuje nasadzenia za ok. 20 tys. zł z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska, a miasto siłami pracowników z robót publicznych je zrealizuje. Podobnie wykonane zostanie to zadanie na rondzie (roboczo nazywanym) Wyszyńskiego. Burmistrz poprosił też Radę Miejską o podjęcie decyzji nazewnictwa tego ronda. Kończone są również dwa etapy inwestycji w Parku 1000-lecia, które wykonuje firma pana Urbaniaka i w tej chwili na te dwa etapy nakłada się etap trzeci, realizowany przez firmę Janusza Richtera. Burmistrz poinformował także o regulaminie obowiązującym w parku. W tym roku do wykonania pozostał jeszcze jeden przetarg związany z Placem Piastowskim.
Do 20 maja Komisja Konkursowa przeprowadzi ostatni etap wyłonienia podmiotu do prowadzenia niepublicznego integracyjnego przedszkola nr 9 i będzie on polegał na określeniu cen nabycia budynku przedszkola.
Ubiegły rok podsumowały trzy spółki: ZGM ok. 1 mln 100 tys. zł zysku, ZZO ok. 560 tys. zł i Miejskie Wodociągi ok. 270 tys. zł zysku. Pozostał jeszcze Park Wodny i Promocja Regionu Chojnickiego. Burmistrz poinformował także między innymi o akcji Motoserce, Ogólnopolskim Otwarciu Sezonu Żeglarskiego w Charzykowach, Teście Wiedzy o Chojnicach, rozpoczęciu działań remontowych w SP nr 5, odbyciu spotkania z Zarządem Towarzystwa Przyjaciół Hospicjum i trwających pracach nad Strategią Rozwoju Miasta Chojnice.
Sprawozdanie z prac między sesjami Komisji Stałych Rady Miejskiej:
Komisja Rewizyjna odbyła dwa posiedzenia. Tematem pierwszego było sprawozdanie z kontroli Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w zakresie wykorzystania w 2011 roku subwencji oświatowych w poszczególnych podległych szkołach podstawowych i gimnazjach oraz powołanie zespołu kontrolnego w celu przeprowadzenia wizytacji w Wydziale Komunalnym i Ochrony Środowiska, w zakresie wykorzystania środków na utrzymanie nowej oraz bieżącej pielęgnacji zieleni. W skład zespołu kontrolującego weszli: Antoni Szlanga, Stanisław Kowalik, Edward Gabryś oraz Renata Dąbrowska. Termin wizytacji wyznaczono na 30 kwietnia 2012 roku. Drugie posiedzenie dotyczyło analizowania i opiniowania materiału sesyjnego oraz spraw bieżących.
Komisja Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej odbyła trzy spotkania. Pierwsze posiedzenie było wspólne z Komisją ds. Społecznych i dotyczyło sprawy targowiska na Placu Piastowskim. Mieszkańcy chcą, aby nadal funkcjonowało i taki wniosek został skierowany do burmistrza. Na kolejnym posiedzeniu zajęto się sprawą placów zabaw i rozpatrywaniem spraw bieżących. Komisja zobowiązała dyrektora Jarosława Rekowskiego do dokonania przeglądu placów i wyeliminowania „zabawek”, które zagrażają bezpieczeństwu i w ramach posiadanych środków do odnawiania i odświeżaniach ich. Komisja poparła także inicjatywę grupy inicjatywnej mającej na celu uporządkowanie i właściwe wyposażenie placów zabaw na rogu ul. Dworcowej i Al. Brzozowej. Dyrektor Jarosław Rekowski poinformował również o dokonaniu przeglądu progów spowalniających, zlokalizowanych na terenie miasta.
W sprawach bieżących był regulamin korzystania z Parku 1000-lecia, gdzie Komisja odstąpiła od zaopiniowania go ze względu na szereg niezgodnych zapisów. Druga sprawa dotyczyła czipowania części psów w ramach programu pilotażowego. Uznano rozwiązanie to za połowiczne i należałoby zastanowić się, czy prawo pozwala na zmuszenie obywatela do czipowania psów oraz rozpoznać możliwość zakupienia najtańszego systemu czipowania i wówczas do tego przystąpić.
W trakcie trwania trzeciego spotkania ustosunkowano się do czterech problemów: tymczasowego zabezpieczenia ulicy Tucholskiej ze względu na uciążliwość dziur oraz przesuwającego się terminu budowy, remontu ulicy Sędzickiego, wykonania chodnika wzdłuż ogrodzenia przy Szkole Podstawowej nr 3 i podjazdu dla autobusów przywożących dzieci na basen oraz przywrócenia barierek ochronnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom uczęszczających do SP nr 3.
Komisja Ochrony Środowiska zajęła się tematyką dotyczącą analizy i opiniowania materiału sesyjnego oraz sprawami bieżącymi. Z ZZO wpłynęło pismo dotyczące podjęcia uchwały w sprawie podwyższenia opłaty za przyjęcie 1 megagramu niesegregowanych odpadów komunalnych na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i objęte w Nowym Dworze od dnia 1 maja 2012 r. W związku z tym pojawiła się sugestia, aby podwyższyć kwotę z 81 zł netto do 90 zł.
Komisja Edukacji odbyła cztery posiedzenia. Pierwsze w Szkole Podstawowej nr 1 i na tym spotkaniu pani dyrektor Barbara Leszczyńska przedstawiła osiągnięcia i „bolączki” placówki oraz zapoznała radnych z pracą szkoły. Zakończyło się na wniosku do burmistrza, aby pilnie wykonano prace związane z przeciekami sali gimnastycznej i w zapleczu socjalnym. Drugie spotkanie Komisja odbyła w Szkole Podstawowej nr 3, gdzie dyrektor Karol Kołyszko przedstawił osiągnięcia placówki. Problemem, o którym wspomniał Radny Antoni Szlanga są barierki ochronne i chodnik. Trzecia wizyta odbyła się w Szkole Podstawowej nr 5. Dyrektor Małgorzata Zakaszewska również przedstawiła osiągnięcia i „bolączki”, zwracając uwagę na problem z patronem Hieronimem Derdowskim. Czwarte posiedzenie odbyto w Zespole Szkół nr 7. W planie jest jeszcze spotkanie w Gimnazjum nr 1 i w Gimnazjum nr 2.
Komisja Budżetu i Rynku Pracy podjęła tematykę materiału sesyjnego i spraw bieżących.
Komisja Kultury i Sportu obradowała nad porządkiem sesji oraz analizowała i opiniowała sprawy bieżące. Komisja wypracowała też dwa wnioski. Pierwszy dotyczył tego, na jakim etapie jest realizacja wniosku w sprawie zainspirowania spółki Promocji Regionu Chojnickiego do opracowania na Dni Chojnic pokazów trofeów sportowych i kulturalnych klubów, stowarzyszeń i osób prywatnych.
Komisja ds. Społecznych odbyła wspólne posiedzenie z Komisją Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Następnie opracowywano trzy zagadnienia: sprawę usamodzielnienia Środowiskowego Domu Samopomocy, analizę i opiniowanie materiału sesyjnego oraz analizowanie spraw bieżących.
Rada Samorządów Osiedlowych opiniowała i analizowała sprawy bieżące oraz materiał sesyjny. Jednym z tematów było parkowanie samochodów na ul. Angowickiej. Przyjęto także wniosek, w którym Rada zwraca się do Wydziału Finansowego o pisemne wyjaśnienie sposobu wykorzystywania i rozliczania pieniędzy wydatkowanych na organizację imprez dla mieszkańców.
Następnie burmistrz Arseniusz Finster ustosunkował się do wniosków przedstawionych przez przewodniczących Komisji Stałych Rady Miejskiej i poinformował o katalogu wniosków mieszkańców, powstałym po zebraniach Samorządów Osiedlowych i cennych uwagach w nich zawartych.
Przyjęto uchwały:
1 Uchwała Nr XIX/209/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie zmian w budżecie miasta Chojnice na 2012 r.
2. Uchwała Nr XIX/210/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
3. Uchwała Nr XIX/211/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej na rok 2011 dla gminy miejskiej Chojnice.
4. Uchwała Nr XIX/212/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
5. Uchwała Nr XIX/213/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
6. Uchwała Nr XIX/214/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
7. Uchwała Nr XIX/215/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
8. Uchwała Nr XIX/216/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie zbycia nieruchomości.
9. Uchwała Nr XIX/217/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie zbycia nieruchomości.
10. Uchwała Nr XIX/218/12 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy mieszkaniowej, usług oraz zieleni przy ulicy Morozowa w Chojnicach.
Irmina Łysakowska