Blisko trzy godziny trwało kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące projektu tzw. zachodniego obejścia drogowego miasta Chojnice.
Lokalizacją projektowanej drogi są zainteresowani mieszkańcy osiedli Kolejarza, Asnyka i Zamieście. Gospodarzem spotkania był burmistrz Arseniusz Finster, informacji udzielał także Grzegorz Stachowiak, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku oraz reprezentanci biura projektów Highway, projektanci nowego odcinka drogi 212.
W pierwszej części spotkania burmistrz Finster odniósł się do wcześniejszych pytań mieszkańców skierowanych w toku dotychczasowych konsultacji. Wśród nich powtarzały się apele mieszkańców o projektowanie i budowę drogi oddalonej od zachodnich osiedli miasta. – Tego typu inwestycja z budową drogi klasy GP czyli takiej, jaką posiada obwodnica południowa, to wydatek rzędu 120 do 150 milionów złotych – wyjaśniał burmistrz. – Takiego dofinansowania nigdy nie otrzymamy. Natomiast jest możliwość pozyskania funduszy unijnych na drogę w takim kształcie, który proponujemy.
Jednym z efektów wcześniejszych konsultacji są dwa rozwiązania wdrażane z korzyścią dla mieszkańców. – Szedłem na to spotkanie z dwiema decyzjami – relacjonuje dalej burmistrz. – Pierwsza z nich pochodzi z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska odnośnie sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko. Zabiegałem o wykonanie tego raportu, który da nam odpowiedź, jaka będzie uciążliwość drogi nr 212, czy jest konieczne stawianie ekranów akustycznych itd.
Drugie rozwiązanie o którym mówił burmistrz Chojnic, to propozycja budowy dodatkowego skrzyżowania DW 212, z ulicą Zamieście, pierwotnie nie występujące w opracowaniu projektowym. To kompromis między oczekiwaniami mieszkańców a formalnymi wymogami i założeniami drogowców.. Aby jednak uzyskać zgodę na wspomniane dodatkowe skrzyżowanie, konieczne jest wystąpienie do Ministerstwa Infrastruktury w niniejszej sprawie o zastosowanie odstępstwa od warunków. Droga jest projektowana jako szlak klasy „G”, gdzie zgodnie z przepisami odległość między skrzyżowaniami powinna wynosić minimum 500 metrów, w wyjątkowych wypadkach – 400. Tu zachodzi ten wyjątek, będziemy walczyć o odstąpienie od ustawowej reguły z uwagi na czynnik społeczny – uzasadnia burmistrz.
Wspomniane rozwiązanie jest kluczowe dla działalności podmiotów gospodarczych zlokalizowanych w rejonie ul. Zamieście i sąsiednich. Według pierwotnej koncepcji, DW 212 przecina ulicę Zamieście, nie łącząc się z nią, tym samym dzieląc te ulicę na dwie odizolowane części.