DZIEKAN prof. dr hab. Bogusław Polak
PRODZIEKANI:
- Ekonomia
- Zarządzanie i Marketing
Studia w Chojnicach prowadzone są w systemie zaocznym.
- wyposażeniem studentów w szeroki zasób podstawowej wiedzy ekonomicznej;
- możliwością pogłębiania własnych zainteresowań studenta, poprzez wybieranie, spośród przedmiotów obieralnych oraz zestawów kierunkowych – tych, które go najbardziej interesują;
- nastawieniem kształcenia na zdobywanie oprócz teoretycznych, także umiejętności praktycznych (czynne opanowanie języków obcych, zastosowanie komputerów w zarządzaniu, opanowanie technik zarządzania i organizacji itp.);
- wzbogacaniem wiedzy ekonomicznej najnowszą wiedzą techniczną, co pozwoli absolwentom swobodniej poruszać się w bieżących realiach gospodarczych.
Istnieje możliwość realizacji dwuetapowego kształcenia:
- studia licencjackie – 6. semestrów – realizowane w całości w Chojnicach,
- studia magisterskie – 3. semestry – realizowane w Koszalinie.
Na pierwszych latach studiów student zdobywa wiedzę ogólnoekonomiczną,
a na wyższych latach – wiedzę w zakresie obranej specjalności. Od roku akademickiego 2003/2004 prowadzone są następujące specjalności:
- Ekonomika Sektora Publicznego i Samorządowego;
- Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa;
- Ekonomika i Organizacja Turystyki;
- Polityka Społeczno – Gospodarcza i Ekonomika Regionalna;
- Marketing i Badania Rynku;
- Rachunkowość i Finanse;
- Międzynarodowa Integracja Gospodarcza;
- Ekonomia Menedżerska.
Region nadmorski jest jednym z najbardziej atrakcyjnych regionów
w Polsce, dlatego rozwój turystyki na tym obszarze ma pełne uzasadnienie ekonomiczne. Na specjalności Ekonomika i Organizacja Turystyki studenci zdobywają umiejętność rozwoju i promocji usług turystycznych (lokalnych, krajowych i międzynarodowych).
Specjalność Polityka Społeczno – Gospodarcza i Ekonomika Regionalna przygotowuje studentów do pracy w samorządach lokalnych wszystkich szczebli oraz jednostkach zajmujących się problematyką rozwoju gospodarczego. Szczególny nacisk w programie studiów kładzie się na wykorzystanie regionalnych czynników wzrostu gospodarczego oraz aktywizacji wybranych obszarów.
Specjalność Marketing i Badania Rynku przygotowuje studentów do pracy
w przedsiębiorstwach zajmujących się promocją, reklamą i analizą rynku, czyli możliwością zwiększenia sprzedaży towarów i usług.
Zwiększające się z roku na rok zainteresowanie studentów problematyką rachunkowości i finansów, spowodowało wprowadzenie specjalności Rachunkowość i Finanse na kierunku Ekonomia. Studia specjalizacyjne (począwszy od VI semestru) obejmować będą pogłębioną wiedzę o rachunku kosztów, elementy polityki bilansowej i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz z zakresu zarządzania finansami spółek kapitałowych, systemów podatkowych i rynku finansowego. Oprócz wymienionych przedmiotów obowiązkowych studenci wybierają dwa przedmioty według zainteresowań – po jednym z zakresu rachunkowości oraz zakresu finansów.
Szczegółowe programy poszczególnych przedmiotów opracowane zostały z uwzględnieniem przepisów Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 1994 roku w sprawie kwalifikacji i innych wymagań, których spełnienie uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W ramach specjalności Międzynarodowa Integracja Gospodarcza studenci zapoznają się z historią i warunkami politycznymi i prawnymi powstania struktur zintegrowanej Europy, jak też problemami wejścia Polski do Unii Europejskiej. Program przewiduje realizację następujących przedmiotów: historia stosunków międzynarodowych, integracja gospodarcza współczesnej Europy, organizacje międzynarodowe, instytucje europejskie, prawo Unii Europejskiej, historia handlu zagranicznego, zarządzanie zasobami ludzkimi w krajach Unii Europejskiej, negocjacje w stosunkach międzynarodowych, europejski system walutowy.
Przyszli absolwenci będą dysponować szerokim zakresem wiedzy nie tylko o współczesnych problemach związanych z gospodarką naszego kraju, ale o zachodzących związkach z krajami Unii Europejskiej, w perspektywie integracji Polski ze strukturami Wspólnot Europejskich. Program studiów na specjalności Ekonomika Sektora Publicznego i Samorządowego obejmuje łącznie dziesięć przedmiotów: zarys historii administracji na ziemiach polskich w XIX i XX w., nauka o administracji, prawo administracyjne, ustrój i organizacja samorządu terytorialnego, samorząd terytorialny w krajach Unii Europejskiej, finanse państwa i samorządu, umiejętności menedżerskie w funkcjonowaniu administracji państwowej i samorządowej, public relations, etyka życia publicznego. W ramach specjalności, studenci zdobywają umiejętności niezbędne do pracy w administracji państwowej i samorządowej. Duże zapotrzebowanie na kadry wynika nie tylko z dotychczasowego zapotrzebowania, ale łączy się też bezpośrednio z przygotowywaną reformą powiatową. Wraz ze wzrostem roli władz lokalnych w życiu publicznym kraju nastąpiła zmiana ustroju i odbudowa odrębnych od państwa struktur samorządu terytorialnego, co przesądza o głębokich zmianach mechanizmów zarządzania państwem, szczególnie jeśli chodzi o autonomię władz lokalnych i prawidłowe relacje tych władz
z władzami państwowymi.
Na kierunku Zarządzanie i Marketing – plany studiów są podobne do realizowanych na innych uczelniach w kraju i zagranicą. W okresie kształcenia student uzyskuje wiedzę i umiejętności z zakresu organizacji i zarządzania, funkcjonowania gospodarki i przedsiębiorstwa – w ramach przewidzianych planem przedmiotów ogólnych, podstawowych i kierunkowych. W przypadku studiów licencjackich na czwartym semestrze rozpoczyna się seminarium dyplomowe, które trwa przez trzy semestry. Związane jest ono z obraną specjalnością.
Studia w Chojnicach na kierunku Zarządzanie i Marketing trwają 6 semestrów (3 lata) i kończą się uzyskaniem dyplomu licencjata.
Istnieje możliwość realizacji dwuetapowego kształcenia:
- studia licencjackie – 6. semestrów – realizowane w całości w Chojnicach,
- studia magisterskie – 3. semestry – realizowane w Koszalinie.
Od roku akademickiego 2003/2004 realizowane są niżej podane specjalności:
- Zarządzanie Marketingowe;
- Zarządzanie Przedsiębiorstwami;
- Zarządzanie Lokalne i Finanse;
- Zarządzanie w Sektorze Publicznym;
- Zarządzanie Marketingowe.
Absolwenci specjalności Zarządzanie Marketingowe nie będą mieli problemów
z opracowywaniem planów marketingowych, będą posiadali umiejętności stosowania odpowiednich metod badawczych w zakresie badania rynku, opanowane będą mieli podstawy handlu zagranicznego.
Specjalność Zarządzanie Przedsiębiorstwami pozwala na uzyskanie niezbędnej wiedzy i umiejętności menedżerskich. Absolwenci są przygotowani do kierowania małymi firmami, mają szeroką wiedzę w zakresie czynników makroekonomicznych, mających wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Specjalność Zarządzanie Lokalne i Finanse przygotowuje absolwentów do pracy w jednostkach administracji państwowej i samorządowej, głównie w zakresie tworzenia i realizacji koncepcji rozwojowych, planów przestrzennego zagospodarowania oraz wykorzystania lokalnych czynników rozwoju.
Absolwenci kierunku Zarządzanie i Marketing będą przygotowani do pracy
w różnych przedsiębiorstwach, na samodzielnych stanowiskach związanych
z zarządzaniem, organizowaniem pracy i zespołów ludzkich, działaniem na rynku, a także w administracji i samorządzie lokalnym oraz ich agendach.