Radca Prawny Wojciech Schmidt – proszę Państwa, ja oczywiście miałem obowiązek zajmowania się li tylko stroną prawną koncepcji, która wynikała z odpowiedniej uchwały Rady Miejskiej, jednak pozwolę sobie na wstępie podnieść jedną argumentację, argumentację, czy argumenty, które wynikają z dzisiejszych wystąpień niektórych osób. Otóż z szacunku dla Rady Miasta, która zleciła mi określoną pracę o raz z szacunku dla samego siebie chciałem zapewnić Państwa, że przygotowując dokumenty od strony prawnej, nigdy nie spostrzegłem i mimo niektórych z Państwa wypowiedzi nigdy nie spostrzegłem i nie spostrzegam nadal tego, aby projekt pracy, którą wykonałem, aby ta praca mogła w jakikolwiek sposób naruszać jakiekolwiek dobra etyczne, a tym bardziej, aby można było znaleźć w stosunku do tego, co realizuję, porównania, które były tutaj używane. Więc ze swej strony jest mi przykro, że w ogóle taka argumentacja na tej zacnej sali padała, że przywoływane były jakieś straszydła z okresu komunizmu, czy Katynia.
Teraz ad meritum. Odpowiadając na pismo, które w dniu dzisiejszym otrzymałem, pismo nazwane protestem, opracowane przez Panów radnych, Pana Marcina Wentę i Andrzeja Dolnego, chciałbym na wstępie uprzejmie poinformować, że ustawa o zamówieniach publicznych w przypadku tego przedsięwzięcia nie ma zastosowania. Przetarg odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, wobec tego dalsza część mojego wystąpienia będzie niejako odpowiedzią na wątpliwości, które Panowie zgłaszacie, a nie rozpatrywaniem protestu na gruncie ustawy o zamówieniach publicznych, to zupełnie co innego.
Panie Przewodniczący, w tym przypadku nie jesteśmy zmuszeni do rozpatrywania tego dokumentu jako protestu w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych i dodam tylko jedną rzecz, że miałem przyjemność przed Radą Miasta występować wcześniej, omawiać ten projekt i sygnalizowałem, że tutaj nie ma mowy o przepisach ustawy o zamówieniach publicznych, tu jest wyłącznie obowiązującym aktem normatywnym ustawa o gospodarce nieruchomościami.
Przechodząc do poszczególnych pytań, chciałem tylko zapytać Pana Przewodniczącego o jedną rzecz, czy ja mam odczytywać poszczególne punkty, czy poszczególne pytania, wątpliwości i udzielać odpowiedzi, czy mogę posługiwać się numeracją, zawartą w tym piśmie, które nazwane jest protestem.
Przewodniczący Mirosław Janowski – Panie Mecenasie, ze względu na to, że cały protest został wszystkim radnym oraz gościom przedstawiony przez protestujących proponuję tylko punktami, każdy ma przed sobą i będzie punkty mógł sobie odczytać, tak, że proszę tylko odpowiedzi na punkty.
Radca Prawny Wojciech Schmidt – dziękuję bardzo. Odnośnie punktu oznaczonego I – otóż przedmiot przetargu jest złożony, dotyczy z jednej strony wydzierżawienia terenu, z drugiej zaś wybudowania obiektu. Nie można wobec tego opowiedzieć się za tym, czy to jest przetarg wyłącznie na dzierżawę, czy wyłącznie na budowę obiektu. Myślę, że sam projekt umowy oraz ogłoszenie o warunkach przetargu na to pytanie udzielają odpowiedzi, to jest bardzo oczywiste. Oczywiście mówimy o obiekcie w sensie galerii, ale istotą zagadnienia jest te, o czy wspominał Pan Burmistrz, a mianowicie, żeby miasto uzyskało samodzielny lokal, w którym mogłyby być realizowane te zadania, które do tej pory realizowane były w Chojnickim Domu Kultury i tam mają być one realizowane w tym samodzielnym lokalu.
Odnośnie punktu II – proszę Państwa, muszę odesłać pytających do dokumentacji, która została opracowana. Nie ma mowy o darowiźnie, skąd w ogóle tego rodzaju pytanie. Ja tłumaczyłem, że ponieważ właścicielem gruntu jest samorząd lokalny, wobec tego wszystko, co zostanie wybudowane na gruncie, w myśl łacińskiej zasady, recypowanej przez kodeks cywilny Superficjes solo cedit stanowi własność Gminy Miejskiej Chojnice. Natomiast Gmina Chojnice, za wiedzą której będą czynione tam nakłady, będzie musiała rozliczyć się z tytułu nakładów. Rozliczenie to polega na tym, że zostaną zwrócone zamawiającemu środki finansowe na realizację tego przedsięwzięcia, nazywa się to rozliczeniem nakładów poniesionych na cudzy grunt. To jest w zasadzie odpowiedź na pytanie postawione w punkcie II, oczywiście jeszcze tutaj jest kwestia kosztów. Nie wchodzi w grę podatek od czynności cywilno-prawnych, podatek od towarów i usług, opłaty notarialne, wchodzi li tylko podatek VAT, o którym będę mówił nieco później.
Przechodząc do punktu III – nie ma takiej możliwości, aby wygrywający przetarg nie otrzymał decyzji o warunkach zabudowy, to jest wręcz niemożliwe. Natomiast może być taka sytuacja, że decyzja o warunkach zabudowy nie będzie odpowiadała potencjalnemu wykonawcy. Co wówczas? Wówczas istnieją określone procedury w zaskarżeniu tejże decyzji. Nic więcej na to pytanie, żadnej dalszej odpowiedzi nie mogę udzielić.
Odnośnie punktu IV i V – czy cena wywoławcza dotycząca dzierżawy jest ceną brutto. Proszę Państwa, w tym kraju oznacza się wszystkie ceny cenami brutto, stanowi tak ustawa o cenach, więc zarówno nakłady, jak i czynsz dzierżawny, ujęty w cenie wywoławczej jest ceną brutto.
Jeśli chodzi o punkt VI – postawienie tego pytania, wydaje mi się, że jest konsekwencją niezrozumienia istoty rzeczy, bowiem sytuacja wygląda w ten sposób, że czynsz dzierżawny równa się wartości nakładów poniesionych na wybudowanie tego samodzielnego lokalu, który stać się ma miejscem realizacji zadań, realizowanych w tej chwili przez Chojnicki Dom Kultury. Z punktu widzenia wyłącznie samorządu lokalnego obojętne jest zatem, co zadeklaruje potencjalny wykonawca, inaczej mówiąc zamawiający, posługując się tą terminologią, w zakresie kosztów nakładów, ponieważ tak, czy tak uzyska jako równowartość możliwość korzystania z gruntu przez okres 30-letni. To jest jasne, ja to tłumaczyłem. Jakie mogą tutaj powstawać wobec tego wątpliwości, skoro jedynym kryterium i jedyną wartością jest zrealizowanie samodzielnego lokalu według tych kryteriów, które zostały ustalone w wytycznych, wytyczne stanowią część dokumentacji przetargowej, one zostały opracowane przez specjalistów zajmujących się działaniem w zakresie kultury i to gremium określiło dokładnie, jakie kryteria musi spełniać ten samodzielny lokal, aby mogła następować realizacja zadań z zakresu kultury. Tu jest sprawa oczywiście jasna.
Jedyny sens tego pytania dostrzegam w sytuacji następującej, a mianowicie wówczas, kiedy nakłady zostaną w swej wartości zaniżone i wówczas zostanie, kolokwialnie ujmując, zaniżona wartość czynszu, ale to jest zmartwienie fiskusa, fiskus nie pozwoli na to, aby od tych zaniżonych wartości otrzymywał zaniżony VAT, proszę sobie wyobrazić, to jest nierealne, nikt na takie rozwiązanie nie pójdzie, to się wywróci na etapie rozliczenia nakładów z czynszem. Tak, że tutaj nie znajduję żadnego uzasadnienia dla tej wątpliwości, czy niepokoju wyrażonego przez Panów radnych.
Odnośnie punktu VII – co należy rozumieć pod pojęciem wyposażenia lokalu. Odpowiedź brzmi w sposób następujący: wszystko to, co zostało określone w wytycznych, stanowiących załącznik do dokumentacji przetargowej, tam zostały określone kwestie związane z wyposażeniem lokalu. (głosy poza mikrofonem) To, co Pan był uprzejmy stwierdzić, jest tylko potwierdzeniem tego, co ja mówię, bo w tych wytycznych właśnie tak zostało to ujęte, tak, że tutaj chyba między nami nie ma różnicy zdań, tylko jest to kwestia, w jaki sposób to Panie radny wyartykułujemy. Ja się z Panem zgadzam oczywiście.
Punkt VIII – proszę Państwa, sposób rozliczenia nakładów został określony w projekcie umowy oraz w ogłoszeniu o przetargu, więc zadanie pytania, w jaki sposób będą rozliczone nakłady, jest pytaniem nie na miejscu, Panowie nie przygotowaliście się chyba do zadania tego pytania. Wycena rzeczoznawcy nie jest istotna w tym przypadku, o czym mówiłem wcześniej, nie ma potrzeby. Ma być zrealizowany określony poziom w zakresie budowy i oddania do użytku tego samodzielnego lokalu, nie ma potrzeby, bo równowartością jest wartość czynszu.
Czy zamawiający będzie musiał akceptować wszystkie ponoszone nakłady. Proszę Państwa, znowu odsyłam do wytycznych, tam są powiedziane, jakie nakłady muszą być poniesione. Żadnej złotówki ponad to, co ewentualnie zostanie zrealizowane, potencjalny zamawiający nie otrzyma, a jeżeli coś zrobi, to będzie musiał ponieść tego finansowe konsekwencje.
Punkt IX – co należy rozumieć pod pojęciem walory funkcjonalne, architektoniczne, materiałowe i komunikacyjne obiektu. Ja na to pytanie nie odpowiem, ponieważ ono wymyka się niejako poza zakres mojej pracy. Ja tylko chciałbym wskazać na to, że procedury, które zostały narzucone zarządzeniami Burmistrza Chojnic zakładają, że nad oceną tego, co przedstawi nam oferent, będzie pracowała komisja i wiem, że w skład komisji wchodzą ludzie, którzy zarówno będą oceniali ten projekt pod względem funkcjonalnym, biorąc pod uwagę względy i potrzeby lokalu będącego potencjalnie tym Chojnickim Domem Kultury, jak i względy architektoniczne i inne, ale to pytanie niejako nie do mnie.
Czy zamawiający posiada i może udostępnić przewidywany układ komunikacyjny – odpowiedź brzmi nie i jest to zresztą zbyt wczesny etap, aby tego rodzaju uzgodnienia były już dokonane i żeby można było uzgodniony układ komunikacyjny Panom, Państwu przedstawić.
Punkt XI – czy odstąpienie od umowy przewidziane w punkcie 19 zależy od uznania zamawiającego. Odpowiadam, nie ma punktu 19, myślę, że tutaj doszło do pomyłki, chyba chodzi o punkt 18 ogłoszenia o przetargu, a jeśli tak, to odpowiedź znajduje się również w umowie, przepada wadium i to jest jednoznaczne, to jest konsekwencja nie podpisania umowy po wybraniu oferty.
Punkt XII – zadajecie Panowie pytanie, czy wystarczającym zabezpieczeniem będzie weksel in blanco. Moim zdaniem tak, co do tego wypowiedziała się już Rada Miasta, poza tym proszę zwrócić uwagę na to, że oprócz weksla in blanco w projekcie umowy są inne zabezpieczenia i one w sumie stanowią, moim zdaniem, wystarczające zabezpieczenie, a tutaj kwestia kapitału zakładowego, jaki będzie posiadał wygrywający przetarg, czy też forma prawna jest obojętna, ponieważ jest kwota zabezpieczenia, którą wpłaca w momencie przystąpienia do realizacji. Więc odpowiedź moja brzmi, moim zdaniem, tak.
Punkt XIII – koszty utrzymania. Koszty utrzymania samodzielnego lokalu, będącego w naszym zamiarze Chojnickim Domu Kultury w przyszłości, będzie pokrywał użytkownik, czyli Chojnicki Dom Kultury. Myślę tutaj o kwestii mediów, bo to jest główny koszt utrzymania, bo trudno sobie wyobrazić, żeby było inaczej.
To w zasadzie wyczerpuje tą kwestię, którą chciałem omówić. Jedynie chciałbym dodać do tego wątku, który tutaj był poruszany, a związany był ze Wzgórzem Ewangelickim. Proszę zwrócić uwagę na zabezpieczenia ustawodawcy, jest ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych, nie ma takiej możliwości, aby pod prąd, wbrew przepisom cokolwiek było realizowane i tutaj znajdujemy rozwiązania prawne, instrumenty prawne, które gwarantują jedną rzecz, mianowicie, że to poszanowanie w tym minimalnym stopniu, o którym mówi ustawodawca, zostanie zachowana deklaracja Pana Burmistrza, jaką, moim zdaniem, ponad te ustawowe uwarunkowania.
Panie Przewodniczący, ja skończyłem, dziękuję bardzo.