W wyniku przeprowadzonej przez NIK kontroli w zakresie finansowania i utrzymania dróg gminnych w latach 2001-2003, mimo stwierdzonych uchybień, pozytywnie oceniono działania Urzędu.
W badanym okresie Urząd zarządzał 202 drogami gminnymi o łącznej długości 63,7 km (44,6 km – drogi o nawierzchni twardej i 19,1 km – drogi o nawierzchni gruntowej). Na mocy porozumień ze Starostą Chojnickim, Urząd przejął 6 dróg powiatowych o długości 2,98 km. Prace związane z ich utrzymaniem finansowane były ze środków przekazywanych przez powiat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykorzystanie przez Urząd środków finansowych na budowę i utrzymanie zarządzanych dróg. Wydatki na cele drogowe wyniosły w badanym okresie łącznie 10.080 tys. zł. Z w/w środków m.in. odnowiono nawierzchnię 6 km dróg (jezdni i chodników), wybudowano 3,4 km nowych dróg oraz wykupiono 0,93 ha gruntów pod budowę nowych dróg. Wydatki pokrywano ze środków własnych oraz z przychodów środka specjalnego. Nie stwierdzono również nieprawidłowości w wykorzystywaniu środków specjalnych.
Po zbadaniu dokumentacji przeprowadzanych przez Urząd przetargów w związku z utrzymaniem dróg nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Ponadto pozytywnie oceniono działania Urzędu w zakresie utrzymania dróg w należytym stanie technicznym.
Nie stwierdzono również nieprawidłowości w ustalaniu i egzekwowaniu opłat z tytułu wydanych decyzji w sprawie zajęcia pasa drogowego.
Pomimo pozytywnej opinii Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła kilka uchybień, które nie miały zasadniczego wpływu na kontrolowaną działalność.
Stwierdzono, że Urząd nie przeprowadzał okresowych kontroli stanu technicznego dróg, do którego zobowiązany jest przepisami ustawy o drogach publicznych.
Z tytułu odpowiedzialności za szkody powstałe na skutek złego stanu dróg, w okresie objętym kontrolą, Urząd wypłacił odszkodowania w wys. 28 tys. zł., przy czym 92,9% tej kwoty stanowiła wypłata za wypadek zaistniały jeszcze w roku 1996.
Urząd nie przystąpił do wprowadzania ewidencji dróg według zasad określonych w przepisach Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, nie prowadzono również „Dziennika objazdu dróg”, książek obiektu budowlanego dla zarządzanych dróg.
Ponadto niewłaściwie oceniono nadzór Urzędu nad zajmowaniem pasa drogowego pod reklamy.
Przedstawiając powyższe oceny i uwagi, Najwyższa Izba Kontroli wniosła o realizację następujących wniosków:
1.założyć i prowadzić „Dziennik objazdu dróg ”;
2.skontrolować na wszystkich zarządzanych drogach czy nie występują przypadki zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia, a w przypadku ich stwierdzenia wymierzyć i wyegzekwować należne kary;
3.przeprowadzać okresowe kontrole stanu technicznego zarządzanych dróg.