Budowa chojnickiej obwodnicy nie znalazła się w planie inwestycji centralnych na 2006 rok. W związku z tą sytuacją Burmistrz Chojnic, Wójt Gminy Chojnice oraz Starosta Powiatu Chojnickiego zwrócili się z wnioskiem do Pana Jerzego Polaczka Ministra Transportu i Budownictwa o ponowną analizę oraz wprowadzenie do planu inwestycji centralnych na 2006 rok budowy obwodnicy dla miasta Chojnice w ciągu drogi krajowej nr 22.
Budowa obwodnicy dla miasta Chojnice jest bardzo ważną inwestycją dla całego regionu. Obwodnica posiada gotową dokumentację, zakończono badania archeologiczne i wykupiono grunty na pierwszym odcinku obwodnicy.
Budżet państwa wydał do tej pory 10 MLN PLN, koszt całej inwestycji to ok. 200 MLN PLN.
Poniżej zamieszczamy list do Pana Jerzego Polaczka Ministra Transportu i Budownictwa oraz stanowisko Rady Miejskiej.
Pan Jerzy Polaczek
Minister Transportu
i Budownictwa
Szanowny Panie Ministrze.
Działając z polecenia i upoważnienia Rad Powiatu Chojnickiego, Miasta Chojnice i Gminy Chojnice zwracamy się do Pana Ministra z wnioskiem o ponowną analizę oraz wprowadzenie do planu inwestycji centralnych na 2006 rok budowy obwodnicy dla miasta Chojnice w ciągu drogi krajowej nr 22. Inwestycja ta, będąca w wysokim stopniu zaawansowania i zaangażowania zarówno dokumentacyjnego jak i środków finansowych, jest ze wszech miar celowa i to zarówno z punktu widzenia interesu społecznego, jak i gospodarczego kraju. Droga ta, historycznie od średniowiecza zwana via marchios, jest niezwykle ważnym szlakiem komunikacyjnym na trasie pomiędzy Europą zachodnią, a wschodnimi rubieżami Unii Europejskiej. Tędy wiedzie najkrótsza droga z Berlina do Gdańska, Elbląga, Królewca, Wilna, Rygi i Tallina. Rozwój gospodarczy Pomorza powoduje, iż droga nr 22 ciągle zyskuje na znaczeniu jako droga tranzytowa. Niezwykle ważnym aspektem jest zwiększenie jej przepustowości m. in. poprzez budowę obwodnic miast. Jednym z największych miast na trasie jej przebiegu są Chojnice. Przez miasto poza sezonem przejeżdża ponad 22 tys. samochodów na dobę, z czego około 60% to tranzyt, w tym pojazdy specjalne i ponadgabarytowe. W sezonie letnim ilość pojazdów jest większa warunkowana ruchem turystycznym do miejscowości nadmorskich. Istotą sprawy jest również okoliczność, iż lokalne władze od ponad 20 lat podnoszą ten problem, starając się o zaangażowanie budżetu centralnego w budowę obwodnicy. Nadzieje społeczne, rozbudzone zaangażowaniem 8 mln złotych w wykup nieruchomości w trasie przebiegu obwodnicy oraz 2 mln złotych w dokumentację techniczno – budowlaną, zostałyby bezpowrotnie zaprzepaszczone, budząc jednocześnie niechęć społeczną dla działań gospodarczych obecnego rządu. Jest to tym bardziej istotne, iż zasięg oddziaływania inwestycji dotyczy blisko 100 tys. mieszkańców powiatu chojnickiego. W rzeczywistości jest to problem nie tylko naszego miasta i powiatu, lecz także całego województwa pomorskiego i kujawsko – pomorskiego, których to mieszkańcy prowadząc działalność gospodarczą zmuszeni są do korzystania z drogi nr 22 jako arterii komunikacyjnej. Pozostawienie wąskiego gardła, jaki stanowi węzeł komunikacyjny Chojnice, wydłuża czas transportu, zwiększa zużycie paliwa, co ma istotne znaczenie w bardzo konkurencyjnym rynku Unii Europejskiej. Poza dyskusją pozostaje zwiększenie zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców w ruchu komunikacyjnym, a także środowiska naturalnego Parku Narodowego „Bory Tucholskie”.
Mając na uwadze powyższe argumenty, poparte wolą rad jednostek samorządu terytorialnego rejonu Chojnic, prosimy Pana Ministra o pomoc w ponownym umieszczeniu inwestycji budowy obwodnicy dla miasta Chojnice w krajowym programie budowy obwodnic.
Pozostajemy w przekonaniu, iż argumenty nasze są na tyle ważkie, iż Pan Minister zechce podzielić naszą argumentację i poprzeć słuszne postulaty społeczne, których pozostajemy wyrazicielami.