R E G U L A M I N
KOMISJI RADY MIEJSKIEJ
§ 1
Komisje Rady Miejskiej są uprawnione do opiniowania wszystkich spraw, które są przedmiotem obrad Rady Miejskiej, jak również spraw, przekazanych pod obrady Komisji w wyniku interpelacji radnego po przegłosowaniu skierowania.
§ 2
Komisja może opiniować sprawy nie leżące w kompetencji Rady Miejskiej, a dotyczące działalności Burmistrza, z zakresu administracji publicznej lub zakresu zadań zleconych po otrzymaniu wniosku.
§ 3
Komisje posiadają inicjatywę uchwałodawczą.
§ 4
Komisje mogą organizować posiedzenia tematyczne.
§ 5
Komisje działają w składzie co najmniej 3 osobowym, tj. przewodniczący, jego zastępca oraz członek.
§ 6
Kandydata na Przewodniczącego i jego zastępcę wybierają radni ze swego grona.
§ 7
Wybór przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Komisji zatwierdza się w drodze uchwały.
§ 8
Obsługę administracyjną posiedzeń Komisji wykonuje pracownik Biura Rady.
§ 9
Przez obsługę administracyjną rozumie się:
wysyłanie zawiadomień na posiedzenie wraz z porządkiem obrad
protokołowanie
przekazywanie wniosków za pośrednictwem Przewodniczącego Rady do właściwych osób lub jednostek.
§ 10
Terminy posiedzeń Komisji ustalane są z takim wyprzedzeniem, aby Urząd mógł we właściwy sposób zabezpieczyć obsługę administracyjną posiedzenia.
§ 11
Obrady Komisji są wiążące przy obecności co najmniej połowy jej składu. Każde posiedzenie Komisji kończy się opinią lub wnioskami przyjętymi zwykłą większością głosów. O wykonaniu wniosków Burmistrz powiadamia za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.
§ 12
Radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży świadczonych na zasadach określonych przez radę w odrębnej uchwale.
§ 13
Stanowisko Komisji przedstawia jej Przewodniczący lub jego zastępca, informując
o sprawach nie uzgodnionych.
§ 14
Komisja jest uprawniona do wizytowania obiektów oraz kontrolowania jednostek organizacyjnych, jeżeli przedmiotem jej opinii są sprawy dotyczące działalności tych jednostek.
§ 15
Zakres przedmiotowy Komisji obejmuje:
I.Komisja Budżetu i Rynku Pracy
1.Opiniowanie projektu i zmian budżetu.
2.Rozpatrywanie sprawozdań okresowych z wykonania budżetu.
3.Opiniowanie programów gospodarczych.
4.Opiniowanie spraw nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych.
5.Opiniowanie dochodów i wydatków budżetowych.
6.Opiniowanie spraw wydzierżawiania lub najmu nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lat.
7.Opiniowanie spraw dotyczących zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów.
8.Określanie i tworzenie mechanizmów promocji miasta.
9.Opiniowanie w sprawach przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej.
10.Współpraca z Komisją Rewizyjną.
11.Wyrażanie opinii i współpraca z innymi Komisjami w sprawach dotyczących opłat i podatków lokalnych, budownictwa mieszkaniowego, szkolnictwa, oświaty, wychowania i opieki zdrowotnej.
12.Inspirowanie metod rozwiązywania problemów bezrobocia.
II.Komisja ds. Społecznych
1.Opiniowanie projektów budżetu i sprawozdań z jego realizacji w przedmiotowym zakresie działania Komisji.
2.Monitorowanie, opiniowanie oraz nadzór nad realizacją Narodowego Programu Zdrowia na poziomie lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji programów profilaktycznych oraz promujących zdrowy, aktywny styl życia mieszkańców.
3.Analizowanie oraz opiniowanie rozwiązań organizacyjnych oraz spraw w zakresie funkcjonowania placówek służby zdrowia, opieki społecznej i żłobka.
4.Monitorowanie i ocena dostępności i jakości świadczeń medycznych w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej.
5.Inicjowanie działań zmierzających do włączenia miasta Chojnice do realizacji projektu „Zdrowe Miasto’.
6.Monitorowanie, opiniowanie oraz nadzór nad przekształceniem ośrodka profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Miejskie Centrum Zdrowia Publicznego.
7.Opiniowanie oraz ścisła współpraca z innymi Komisjami w sprawach dotyczących rodziny, tj. opłat i podatków lokalnych, budownictwa mieszkaniowego, szkolnictwa, oświaty, wychowania i nauczania.
8.Działania na rzecz wypracowania zasad miejskiej polityki prorodzinnej, ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia roli i funkcji rodziny, zapobiegania i sygnalizowania istnienia patologii społecznej, ubóstwa, wykluczenia społecznego oraz niepokojących zmian w środowisku życia mieszkańców.
9.Współpraca przy tworzeniu, opiniowanie oraz ocena realizacji gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych.
10.Inicjowanie tworzenia oraz monitorowanie i opiniowanie funkcjonowania świetlic profilaktycznych, środowiskowych, terapeutycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dziećmi i młodzieżą dotkniętą patologią społeczną.
11.Opiniowanie oraz monitorowanie spraw dotyczących opieki społecznej.
12.Opiniowanie oraz wnioskowanie kierunków rozwoju i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem patologii społecznych.
13.Opiniowanie uchwał w sprawie wprowadzania zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych.
14.Ocenia bezpieczeństwo od zagrożeń związanych z ruchem drogowym i wnioskuje kierunki działań dotyczących stanu nawierzchni, oświetlenia, oznakowania dróg, organizacji ruchu w mieście oraz zwiększania liczby miejsc parkingowych.
15.Wspiera wszelkie działania mające na celu realizację budowy obwodnicy w celu wyeliminowania ruchu tranzytowego z centrum miasta.
16.Ocenia i opiniuje integrację działań Straży Miejskiej, Komendy Powiatowej Policji, Straży Pożarnej, pogotowia ratunkowego i obrony cywilnej w zakresie reagowania na zagrożenia i wnioskuje kierunki usprawnienia ich roli.
17.Ocenia i wnioskuje kierunki działań w zakresie szeroko pojętej prewencji i profilaktyki w zwalczaniu wszelkich patologii a zwłaszcza alkoholizmu, narkomanii, przemocy w rodzinie, bezpieczeństwa w szkołach. Współdziała w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi i instytucjami , mediami, organizacjami kościelnymi i samorządami mieszkańców
Komisja Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska
1.Wyraża opinię w sprawach miejskich dróg, ulic, placów, komunikacji miejskiej,
w sprawach wodociągów, w sprawach kanalizacji, usuwania nieczystości, energii cieplnej, energetycznej i oświetlenia miasta.
2.Opiniuje wydatki budżetowe i dochody związane z jej działalnością.
3.Współpracuje ze Spółkami gminnymi – Miejskimi Wodociągami, Miejskim Zakładem Energetyki Cieplnej, Miejskim Zakładem Komunikacji, Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej, Chojnickim Towarzystwem Budownictwa Mieszkaniowego i Parkiem Wodnym.
4.Podejmuje ocenę działań na rzecz ochrony środowiska.
5.Propagowanie rozwoju budownictwa mieszkaniowego.
6.Planowanie inwestycji i opiniowanie działań i zamierzeń w dziedzinie gospodarowania wodami opadowymi.
7.Określanie kierunków rozwoju i opiniowanie inwestycji związanych z wykorzystaniem bądź utylizacją odpadów.
8.Opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
9.Współpraca ze Stowarzyszeniem Właścicieli Nieruchomości i organizacjami ekologicznymi.
10.Ocena działań administratorów cmentarzy.
11.Ocena działań targowisk i hal.
12.Ocena działań zarządów i administratorów nieruchomości.
13.Opiniowanie (pod względem merytorycznym) spraw nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych gminy.
14.Opiniowanie (pod względem merytorycznym) sprawa dotyczących dzierżawy lub najmu nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata.
III.Komisja Edukacji, Kultury i Sportu
1.Opiniuje sprawy dotyczące funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjalnych, dla których gmina jest organem prowadzącym.
2.Opiniuje harmonogram prac remontowych w placówkach podległych gminie.
3.Ocenia, opiniuje i wnioskuje działania dotyczące bibliotek.
4.Ocenia, opiniuje i wnioskuje w zakresie oświaty zdrowotnej w szkołach i przedszkolach.
5.Inspiruje działalność społeczną i profesjonalną w dziedzinie oświaty, kultury, sportu i rekreacji, ukierunkowaną również na kontakty z miastami partnerskimi.
6.Ocenia działalność stowarzyszeń i jednostek zajmujących się sportem i masową rekreacją fizyczną.
7.Opiniuje stan utrzymania bazy kulturalnej i sportowej.
8.Ocenia i opiniuje działalność placówek kulturalnych i sportowych.
9.Ocenia jednostki organizacyjne, stowarzyszenia i inne organizacje kulturalne i sportowe w zakresie przyznawania dotacji celowej.
10.Współpracuje z samorządami szkolnymi, z Samorządami Mieszkańców Osiedli oraz z Powiatowym Urzędem Pracy.
11.Opiniuje wydatki budżetowe dotyczące zakresu działania Komisji.