Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Współpraca realizowana jest w oparciu o roczny program uchwalany przez Radę Miejską w Chojnicach i realizowana jest m.in. poprzez zlecanie realizacji zadań gminy
w formie powierzania wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na jego sfinansowanie lub wspierania realizacji zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji. Program obejmuje współpracę Gminy Miejskiej Chojnice z organizacjami działającymi na rzecz Gminy Miejskiej Chojnice i jego mieszkańców.
2. Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1817, 1948; z 2017r., poz. 60, 573);
2) działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
3) organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz niedziałające
w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje
i stowarzyszenia;
4) organizacjach pożytku publicznego – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego a także stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, które spełniają wymagania określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące na obszarze gminy miejskiej Chojnice swoją działalność;
5) środkach publicznych – należy przez to rozumieć środki publiczne, o których mowa
w ustawie o finansach publicznych, przeznaczonych na wydatki publiczne w rozumieniu tej ustawy;
6) dotacji – należy rozumieć przez to dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016r. poz. 1870, 1948, 1984, 2260; z 2017r. poz. 60, 191, 659, 933, 935, 1089, 1475, 1529, 1537);
7) otwartym konkursie ofert – należy przez to rozumieć konkurs na dotacje z budżetu Gminy Miejskiej Chojnice na realizację zadań publicznych Gminy Miejskiej Chojnice;
8) komisji konkursowej – należy przez to rozumieć Komisję Konkursową, powołaną przez Burmistrza Miasta Chojnice w celu zaopiniowania ofert;
9) sferze zadań publicznych – należy przez to rozumieć zadania, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
10) gmina – rozumie się przez to Gmina Miejska Chojnice;
11) zadaniach gminy – należy przez to rozumieć zadania publiczne, należące do zakresu działania Gminy Miejskiej Chojnice;
12) gminie i samorządzie gminnym – należy przez to rozumieć zarówno organy samorządowe jak i jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Chojnice, realizujące określone zadania publiczne, należące do zadań gminy- samorządu gminnego.
Rozdział 2.
Główne cele programu
§ 2. 1. Głównym celem programu współpracy samorządu Gminy Miejskiej Chojnice
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy jest kształtowanie ładu społecznego w środowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi działającymi na obszarze gminy poprzez wspieranie tych organizacji w realizacji ważnych celów społecznych oraz stwarzanie warunków dla powstawania różnorodnych inicjatyw i struktur działających na rzecz lokalnej społeczności a także integrowanie różnych podmiotów polityki lokalnej obejmującej swym zasięgiem sferę zadań publicznych.
2. Szczegółowe cele programu:
1) poprawa jakości życia i pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców Gminy Miejskiej Chojnice;
2) większa efektywność wydatkowania środków publicznych;
3) zwiększanie ilości i jakości usług świadczonych na rzecz mieszkańców;
4) stałej partnerskiej współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi;
5) udział zainteresowanych podmiotów przy tworzeniu programu współpracy.
Rozdział 3.
Zasady i formy współpracy
§ 3. 1. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy odbywa się na następujących zasadach:
1) pomocniczości – oznacza to, że Gmina Miejska Chojnice powierza organizacjom realizację zadań własnych, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy;
2) suwerenności stron – oznacza to, że stosunki pomiędzy Gminą Miejską Chojnice a organizacjami kształtowane będą z poszanowaniem wzajemnej autonomii i niezależności
w swojej działalności statutowej;
3) partnerstwa – oznacza dobrowolną współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określanych stosowną umową lub porozumieniem;
4) efektywności – polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych;
5) uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych.
2. Zarówno Gmina jak i organizacje pożytku publicznego w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami.
§ 4. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy może mieć charakter finansowy i pozafinansowy:
1) współpraca finansowa polega na zlecaniu realizacji zadań publicznych poprzez:
a) powierzanie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
b) wspieranie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2) współpraca pozafinansowa polega na:
a) wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności,
b) konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi
w art. 3 ust. 3 ustawy projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
c) konsultowaniu projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia,
d) tworzeniu wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych
z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej,
e) udzielaniu organizacjom wsparcia poprzez nieodpłatne użyczenie sprzętu czy udostępnienie sali (w budynku Urzędu Miejskiego lub jednostek podległych), na doraźne potrzeby organizacji.
Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy
§ 5. Zakres przedmiotowy programu określa art. 4 ustawy, który wyznacza zakres sfery zadań pożytku publicznego i obejmuje praktycznie wszystkie istotne przedmioty realnego
i potencjalnego wspólnego zainteresowania samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych oraz podmiotów działających w sferze pożytku publicznego.
Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne
§ 6. 1. Uznaje się, że do zadań priorytetowych, które będą realizowane w 2018 r. przez adresatów programu należą zadania w zakresie:
1) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
2) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
3) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
4) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej;
5) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
6) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
7) ekologii;
8) ochrony zwierząt (prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt);
9) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
2. Burmistrz Miasta może, na wniosek podmiotu Programu, rozszerzyć listę zadań realizowanych w 2018 roku po zasięgnięciu opinii komisji Rady Miejskiej właściwej dla dziedziny zadania.
Rozdział 6.
Okres realizacji programu
§ 7. Gmina Miejska Chojnice realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują rok kalendarzowy 2018.
Rozdział 7.
Sposób realizacji programu
§ 8. 1. Przeprowadzanie otwartych konkursów ofert wg procedur określonych w ustawie oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 września 2016r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 1300).
2. Gmina Miejska Chojnice może, na wniosek organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, zlecić realizację zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert. Szczegółowe warunki oraz tryb przyznawania dotacji określa art. 19a ustawy.
Rozdział 8.
Wysokość środków przeznaczanych na realizację programu
§ 9. 1. Wysokość środków finansowych przewidzianych na realizację zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy na 2018 rok, w zakresie:
1) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego wynosi 101.000 zł;
2) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej wynosi 338.000 zł;
3) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży wynosi 5.000 zł;
4) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej wynosi 2.000 zł;
5) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami wynosi 2.500 zł;
6) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym wynosi 20.000 zł;
7) ekologii wynosi 1.500 zł;
8) ochrony zwierząt (prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt) wynosi 400.000 zł;
9) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób wynosi 1.625.702,00 zł.
2. Wysokość środków na poszczególne zadania w końcowym procesie prac nad budżetem na 2018 może ulec podwyższeniu, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział 9.
Ocena realizacji programu
§ 10. 1. Burmistrz Miasta Chojnice dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania wspieranego lub powierzanego organizacji pozarządowej na zasadach określonych w ustawie.
2. Mierniki efektywności programu oparte są na informacji dotyczącej jego realizacji
w ciągu ostatniego roku, a w szczególności:
1) liczba i rodzaje otwartych konkursów ofert;
2) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
3) liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego;
4) wysokość kwot udzielonych dotacji;
5) liczba organizacji realizujących zadania publiczne.
3. Burmistrz Miasta Chojnice składa Radzie Miejskiej w Chojnicach sprawozdanie z realizacji Programu, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.
Rozdział 10.
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 11. Program Współpracy tworzony jest w kilku etapach:
1) przygotowanie projektu Programu przez Referat;
2) skierowanie projektu do Burmistrza Miasta, który akceptuje go i kieruje do konsultacji społecznych;
3) konsultacje odbywają się, od momentu umieszczenia projektu w Biuletynie Informacji Publicznej, stronie internetowej miasta Chojnice na min. 7 dni. W tym czasie można zgłaszać wnioski i uwagi również w Referacie Kultury, Sportu, Rekreacji i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi;
4) po naniesieniu poprawek Program zostaje skierowany pod obrady Rady Miejskiej
w Chojnicach, który podejmuje stosowną uchwałę.
2. Roczny program współpracy uchwalany jest do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania.
Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert
§ 12. 1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania złożonych ofert.
2. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele Burmistrza oraz osoby reprezentujące organizacje oraz inne podmioty z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje oraz inne podmioty biorące udział w konkursie, w liczbie, co najmniej dwóch dla każdej ze stron.
3. Z głosem doradczym w pracach Komisji mogą brać udział osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie, w jakiej organizowany jest konkurs.
4. Członkowie komisji konkursowej przed rozpoczęciem działalności komisji składają oświadczenie, że nie są członkami organizacji lub podmiotu, która złożyła ofertę do ogłoszonego konkursu.
5. Burmistrz ogłaszając otwarty konkurs ofert ogłasza również nabór na członków komisji konkursowej z organizacji pozarządowych lub podmiotów w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej gminy.
6. Kandydatem na członka komisji konkursowej może zostać każdy przedstawiciel organizacji pozarządowej lub podmiotu, pod warunkiem, że organizacja lub podmiot, które reprezentuje nie będzie brać udziału w ogłoszonym konkursie.
7. Zgłoszeń do udziału w komisji przedstawiciele organizacji pozarządowej lub podmiotu dokonują w formie pisemnej lub drogą elektroniczną na wskazany w naborze adres emailowy.
8. Wyboru przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów do komisji dokonuje Burmistrz.
9. Jeżeli w odpowiedzi na nabór na członków komisji konkursowej nie wpłynie żadne zgłoszenie kandydata ze strony organizacji pozarządowej lub podmiotu Burmistrz proponuje wybranym przez siebie przedstawicielom organizacji.
10. Referat/wydział realizujący konkurs jest zobowiązany do przekazania informacji
o otwartym konkursie ofert oraz naborze na członków komisji konkursowych z organizacji pozarządowych i innych podmiotów. Referat, wydział zamieszcza te informacje w:
1) Biuletynie Informacji Publicznej;
2) na tablicy ogłoszeń Urzędu;
3) na stronie internetowej Miasta: www.miastochojnice.pl.
11. Burmistrz powołuje komisje konkursowe i wybiera przedstawicieli organizacji i innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur kierując się przy tym posiadaną przez nich specjalistyczną wiedzą w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.
12. Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1257) dotyczące wyłączenia pracownika.
13. Przewodniczącym komisji konkursowej jest przedstawiciel gminy: z-ca burmistrza.
14. Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzą pracownicy referatu/wydziału.
15. Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursu.
16. Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert dokonuje następujących czynności:
1) zapoznaje się z podmiotami, które złożyły oferty;
2) ocenia złożone oferty pod względem formalnym, (poprawne wypełnienie oferty oraz komplet załączników);
3) odrzuca oferty nie spełniające formalnych warunków konkursu lub zgłoszone po wyznaczonym terminie;
4) ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy;
5) ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
6) ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne;
7) uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
8) uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
9) uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków;
10) po zapoznaniu się z merytoryczną treścią ofert, każdy członek komisji konkursowej dokonuje indywidualnie punktowej oceny na karcie, zgodnie ze wskaźnikami określonymi
w ogłoszeniu konkursowym oraz proponuje wysokość dotacji.
17. Prace Komisji są prowadzone, jeżeli w jej posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa składu. Z czynności dokonywanych na każdym z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, a po zakończeniu posiedzeń opiniująco – oceniających oferty sporządza się protokół końcowy zawierający:
1) oznaczenie miejsca i czasu konkursu;
2) imiona i nazwiska członków komisji konkursowej;
3) liczbę zgłoszonych ofert;
4) wskazanie ofert odpowiadających warunkom konkursu;
5) wskazanie ofert nie odpowiadających warunkom konkursu lub zgłoszonych po terminie;
6) propozycję rozstrzygnięcia konkursu wraz z proponowaną wysokością dotacji;
7) podpisy członków komisji.
18. Komisja wypracowuje stanowisko, po zebraniu indywidualnych opinii wobec wszystkich ofert i przedstawia je w formie listy ocenionych projektów z przypisaną im oceną punktową i proponowaną propozycją przyznania dotacji.
19. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Burmistrz Miasta Chojnice.
20. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
21. W przypadku, kiedy organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków
i zakresu realizacji zadania.
22. Informacje o złożonych ofertach, przyznanych dotacjach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, są podawane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
23. Komisja ulega rozwiązaniu z dniem zatwierdzenia przez Burmistrza Miasta wyników konkursu. Decyzje Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków, w głosowaniu jawnym.
24. Komisja konkursowa jest organem opiniodawczo-doradczym w zakresie opiniowania wniosków o uzyskanie środków finansowych. Jej decyzja nie jest zatem wiążąca dla organu ogłaszającego konkurs. Decyzję o ostatecznym wyborze oferty i udzieleniu dotacji na realizację zadania publicznego dokonuje Burmistrz Miasta Chojnice w formie Zarządzenia. Jest ona ostateczna i nie podlega zaskarżeniu.
25. Ostateczny tryb pracy Komisji Konkursowych określa regulamin zatwierdzany przez Burmistrza w momencie ogłoszenia konkursu.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
§ 13. 1. Program ma charakter otwarty. Zakłada możliwość uwzględniania nowych form współpracy oraz ogłaszania konkursów na zadania nieokreślone w niniejszym programie.
2. Uchwalony program współpracy podaje się do publicznej wiadomości przez zamieszczenie go na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Chojnicach.
3. Dla zachowania zasady jawności i konkurencyjności do publicznej wiadomości w podobny sposób podaje się też wszystkie informacje dotyczące bieżącej współpracy gminy
z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami.
4. Program współpracy obejmuje organizacje pozarządowe oraz innych jednostek prowadzących swoją działalność na terenie gminy miejskiej Chojnice lub na rzecz jego mieszkańców i spełniają wymogi określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
5. Zmiany w „Programie” mogą być dokonywane w trybie uchwały Rady Miejskiej.
6. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowania mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.